ZABAWY TWÓRCZE- ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA UCZNIÓW KLASY I

„ZABAWY TWÓRCZE”
ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA UCZNIÓW KLASY I 

Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jest z natury kreatywne, twórcze, ciekawe świata, chłonne wiedzy i lubi różnorodną aktywność. Warto wykorzystać ten okres, zanim minie i rozbudzać kreatywność.  Z pewnością zaowocuje to w późniejszym okresie kształcenia, czy też w dorosłości. Kreatywne dziecko to odważny, pomysłowy, dowartościowany dorosły człowiek, który poradzi sobie z napotkanymi problemami oraz w twórczy sposób podejmie się życiowych wyzwań.                                 

       Założeniem programu jest oparcie zajęć na aktywności dziecka w tworzeniu własnej wiedzy oraz na jego naturalnej ciekawości i eksperymentowaniu z różnymi materiałami plastycznymi. Program zajęć zakłada dostarczenie uczniom pewnej, określonej wiedzy na temat zasad komponowania prac plastycznych, możliwości wyrazu niektórych środków, ale umożliwia też indywidualny, spontaniczny proces tworzenia.

 Szczegółowe cele i zadania :

  • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
  • usprawnianie manualne
  • pogłębianie, usprawnianie percepcji wzrokowej „oko-ręka-mózg”
  • rozwijanie aktywności indywidualnej
  • ćwiczenie kreatywnego myślenia , wrażliwości na piękno, wyobraźni
  • rozwijanie zainteresowań
  • rozbudzanie ekspresji twórczej ucznia , odkrywanie przyjemności tworzenia, cieszenie się uzyskanym efektem
  • rozwijanie umiejętności w zakresie znajomości i stosowania różnych technik  i materiałów plastycznych
  • wyrabianie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć w formie prac plastycznych
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna w wytworach kultury i czerpania przyjemności z bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki
  • podniesienie poczucia własnej wartości, zachęcanie do wyrażania własnych opinii
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
  • aktywny udział w konkursach plastycznych oraz promocja twórczości dzieci

USTALAMY ZASADY PRACY

           W ramach pierwszych zajęć projektowych uczniowie poznali cele zajęć i wspólnie ustalili rodzaj prac, jakie chcieliby wykonywać. Rozmawiali o ulubionych technikach plastycznych, materiałach do wykorzystania, niezbędnych narzędziach. Wyszukiwali w Internecie interesujące propozycje. Wspólnie ustalili zasady bezpieczeństwa podczas pracy różnymi technikami i narzędziami. Ustalono też sposób w jaki będą eksponowane gotowe prace- wystawa prac.


REKIN

       Pierwszą pracą wykonaną przez dzieci jest „Rekin” -praca plastyczna z efektem 3D, która oprócz kreatywności rozwija także motorykę małą oraz umiejętność wycinania. Każdy rekin jest inny, nie każdy doskonały, ale wcale nie o to nam chodziło. Postrach oceanów został oswojony, a galeria prac wygląda świetnie.


JESIENNY LIŚĆ

          Kolejny projekt artystyczny jakiego podjęli się pierwszoklasiści to „Jesienny liść”. Praca wykonana farbami plakatowymi z konturowaniem akrylem, udekorowana metodą kropkowania. Rozwija kreatywność oraz sprawność manualną i dokładność. Efekt wizualny jest niesamowity, a zadowolenie z osiągniętego wyniku bezcenne.


SŁONECZNIK

          Dzisiaj pomysł na zakończenie lata. Na dworze pogoda w kratkę. Coraz mniej słońca, za to w ogrodach przepięknie kwitną małe złote słoneczka- słoneczniki. My też postanowiliśmy udekorować szkołę naszymi własnymi słońcami. Prace zostały wykonane tłustym pastelem . Prócz rozwijania kreatywności technika ta doskonale ćwiczy sprawność ręki, dokładność i precyzję ruchów. Zapraszamy do obejrzenia galerii prac.


JESIENNE DRZEWA

           Dzień drzewa przypada w kalendarzu świąt nietypowych na 10 października. W wielu przedszkolach i szkołach jest to okazja do podjęcia tematyki drzew i dbania o środowisko. Pierwszoklasiści podczas zajęć wykonali prace przedstawiające drzewa w jesiennej szacie. Drzewo, które zanim swoje bogate listowie odda ziemi, dumnie prezentuje jesienną szatę. Ilustracje wykonane zostały techniką mieszaną – frottage z użyciem folii bąbelkowej oraz malowanie. Ważna była tu kreatywność, precyzja i odpowiednie zmieszanie kolorów dla uzyskania właściwej, jesiennej kolorystyki.


DMUCHAWCE

           Tematem dzisiejszych zajęć  stały się dmuchawce, które pod wpływem delikatnego muśnięcia wiatru unoszą się w górę. Do wykonania pracy potrzebne było narzędzie, za pomocą którego odbijaliśmy wzór na czarnej kartce. Przygotowaliśmy je z odpowiednio ponacinanych rolek po papierze. Do odbijania użyliśmy białej farby akrylowej. Na koniec zostało tylko zdobienie i nasze dmuchawce wyglądają jak prawdziwe dzieła sztuki! Przy okazji ćwiczyliśmy motorykę małą, doskonaliliśmy umiejętność współpracy i rozmawialiśmy o znaczeniu aktywności twórczej.


NIETOPERZE

           Październik to miesiąc zwierząt nocnych. Zanim przystąpiliśmy do wykonania dzisiejszego zadania, przeczytaliśmy kilka ciekawostek na temat życia nietoperzy, ich znaczenia oraz zagrożenia ich egzystencji. Niektóre z tych wiadomości przełamały uprzedzenia i wpłynęły na zmianę stosunku do tych tajemniczych ssaków.
Praca plastyczna wykonana została metodą stemplowania powierzchni z wcześniej przygotowanymi szablonami. Ostateczny efekt uzyskaliśmy po zdjęciu szablonów. Wykonanie zadania wymagało precyzji i dokładności. Kształtowało koordynację wzrokowo-ruchową oraz wyobraźnię. Gotowe prace umieszczone zostały na gazetce.


            DYNIE

        Tak… zdecydowanie mamy już jesień! Najwyższy czas zatem przygotować pasujące do pory roku dekoracje!  Nic nie kojarzy się z jesienią bardziej niż DYNIA. Dzisiejsze zadnie było znacznie trudniejsze nią wszystkie dotychczasowe, ale efekt też był niepowtarzalny. Ćwiczyliśmy technikę wycinania z różnych materiałów, szycie, dekorowanie. Nasze ozdobne dynie z tkaniny są tak różnorodne, jak te prawdziwe. Każda ma inny rozmiar, kształt i kolor, ale we wszystkich jest odpowiednio duży dyniowy pierwiastek.