ZABAWY TWÓRCZE- ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA UCZNIÓW KLASY I

„ZABAWY TWÓRCZE”
ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA UCZNIÓW KLASY I 

Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jest z natury kreatywne, twórcze, ciekawe świata, chłonne wiedzy i lubi różnorodną aktywność. Warto wykorzystać ten okres, zanim minie i rozbudzać kreatywność.  Z pewnością zaowocuje to w późniejszym okresie kształcenia, czy też w dorosłości. Kreatywne dziecko to odważny, pomysłowy, dowartościowany dorosły człowiek, który poradzi sobie z napotkanymi problemami oraz w twórczy sposób podejmie się życiowych wyzwań.                                 

       Założeniem programu jest oparcie zajęć na aktywności dziecka w tworzeniu własnej wiedzy oraz na jego naturalnej ciekawości i eksperymentowaniu z różnymi materiałami plastycznymi. Program zajęć zakłada dostarczenie uczniom pewnej, określonej wiedzy na temat zasad komponowania prac plastycznych, możliwości wyrazu niektórych środków, ale umożliwia też indywidualny, spontaniczny proces tworzenia.

 Szczegółowe cele i zadania :

  • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
  • usprawnianie manualne
  • pogłębianie, usprawnianie percepcji wzrokowej „oko-ręka-mózg”
  • rozwijanie aktywności indywidualnej
  • ćwiczenie kreatywnego myślenia , wrażliwości na piękno, wyobraźni
  • rozwijanie zainteresowań
  • rozbudzanie ekspresji twórczej ucznia , odkrywanie przyjemności tworzenia, cieszenie się uzyskanym efektem
  • rozwijanie umiejętności w zakresie znajomości i stosowania różnych technik  i materiałów plastycznych
  • wyrabianie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć w formie prac plastycznych
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna w wytworach kultury i czerpania przyjemności z bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki
  • podniesienie poczucia własnej wartości, zachęcanie do wyrażania własnych opinii
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
  • aktywny udział w konkursach plastycznych oraz promocja twórczości dzieci

USTALAMY ZASADY PRACY

           W ramach pierwszych zajęć projektowych uczniowie poznali cele zajęć i wspólnie ustalili rodzaj prac, jakie chcieliby wykonywać. Rozmawiali o ulubionych technikach plastycznych, materiałach do wykorzystania, niezbędnych narzędziach. Wyszukiwali w Internecie interesujące propozycje. Wspólnie ustalili zasady bezpieczeństwa podczas pracy różnymi technikami i narzędziami. Ustalono też sposób w jaki będą eksponowane gotowe prace- wystawa prac.

——————————————————————————————————————–

REKIN

       Pierwszą pracą wykonaną przez dzieci jest „Rekin” -praca plastyczna z efektem 3D, która oprócz kreatywności rozwija także motorykę małą oraz umiejętność wycinania. Każdy rekin jest inny, nie każdy doskonały, ale wcale nie o to nam chodziło. Postrach oceanów został oswojony, a galeria prac wygląda świetnie.

——————————————————————————————————————–

JESIENNY LIŚĆ

          Kolejny projekt artystyczny jakiego podjęli się pierwszoklasiści to „Jesienny liść”. Praca wykonana farbami plakatowymi z konturowaniem akrylem, udekorowana metodą kropkowania. Rozwija kreatywność oraz sprawność manualną i dokładność. Efekt wizualny jest niesamowity, a zadowolenie z osiągniętego wyniku bezcenne.

——————————————————————————————————————–

SŁONECZNIK

          Dzisiaj pomysł na zakończenie lata. Na dworze pogoda w kratkę. Coraz mniej słońca, za to w ogrodach przepięknie kwitną małe złote słoneczka- słoneczniki. My też postanowiliśmy udekorować szkołę naszymi własnymi słońcami. Prace zostały wykonane tłustym pastelem . Prócz rozwijania kreatywności technika ta doskonale ćwiczy sprawność ręki, dokładność i precyzję ruchów. Zapraszamy do obejrzenia galerii prac.

——————————————————————————————————————–

JESIENNE DRZEWA

           Dzień drzewa przypada w kalendarzu świąt nietypowych na 10 października. W wielu przedszkolach i szkołach jest to okazja do podjęcia tematyki drzew i dbania o środowisko. Pierwszoklasiści podczas zajęć wykonali prace przedstawiające drzewa w jesiennej szacie. Drzewo, które zanim swoje bogate listowie odda ziemi, dumnie prezentuje jesienną szatę. Ilustracje wykonane zostały techniką mieszaną – frottage z użyciem folii bąbelkowej oraz malowanie. Ważna była tu kreatywność, precyzja i odpowiednie zmieszanie kolorów dla uzyskania właściwej, jesiennej kolorystyki.

——————————————————————————————————————–

DMUCHAWCE

           Tematem dzisiejszych zajęć  stały się dmuchawce, które pod wpływem delikatnego muśnięcia wiatru unoszą się w górę. Do wykonania pracy potrzebne było narzędzie, za pomocą którego odbijaliśmy wzór na czarnej kartce. Przygotowaliśmy je z odpowiednio ponacinanych rolek po papierze. Do odbijania użyliśmy białej farby akrylowej. Na koniec zostało tylko zdobienie i nasze dmuchawce wyglądają jak prawdziwe dzieła sztuki! Przy okazji ćwiczyliśmy motorykę małą, doskonaliliśmy umiejętność współpracy i rozmawialiśmy o znaczeniu aktywności twórczej.

——————————————————————————————————————–

NIETOPERZE

           Październik to miesiąc zwierząt nocnych. Zanim przystąpiliśmy do wykonania dzisiejszego zadania, przeczytaliśmy kilka ciekawostek na temat życia nietoperzy, ich znaczenia oraz zagrożenia ich egzystencji. Niektóre z tych wiadomości przełamały uprzedzenia i wpłynęły na zmianę stosunku do tych tajemniczych ssaków.
Praca plastyczna wykonana została metodą stemplowania powierzchni z wcześniej przygotowanymi szablonami. Ostateczny efekt uzyskaliśmy po zdjęciu szablonów. Wykonanie zadania wymagało precyzji i dokładności. Kształtowało koordynację wzrokowo-ruchową oraz wyobraźnię. Gotowe prace umieszczone zostały na gazetce.

——————————————————————————————————————–

      DYNIE

        Tak… zdecydowanie mamy już jesień! Najwyższy czas zatem przygotować pasujące do pory roku dekoracje!  Nic nie kojarzy się z jesienią bardziej niż DYNIA. Dzisiejsze zadnie było znacznie trudniejsze nią wszystkie dotychczasowe, ale efekt też był niepowtarzalny. Ćwiczyliśmy technikę wycinania z różnych materiałów, szycie, dekorowanie. Nasze ozdobne dynie z tkaniny są tak różnorodne, jak te prawdziwe. Każda ma inny rozmiar, kształt i kolor, ale we wszystkich jest odpowiednio duży dyniowy pierwiastek.

——————————————————————————————————————–

BĄBELKOWE BAŁWANKI

Możemy się cieszyć z nadejścia prawdziwej, śnieżnej zimy. Świat pokrywa cudowna biel, na którą czekały wszystkie dzieci. Można urządzać wyczekane zimowe zabawy ze śniegiem. Dzisiejsza praca przedstawia wesołe bąbelkowe bałwanki. Zaczęliśmy od przygotowania szablonów i wycięcia sylwetek bałwanków z foli bąbelkowej, które następnie pomalowaliśmy białą farbą akrylową. Później wystarczyło tylko domalować czerwone czapeczki, noski i czarne guziki. Kolejnym zadaniem było wykonanie ze słomki do napojów oryginalnego narzędzia do odbijania śniegowych gwiazdek. Ćwiczyliśmy koordynację, sprawność manualną, precyzję oraz technikę pracy z rożnymi materiałami. Przy okazji omówiliśmy podstawowe zasady bezpieczeństwa w trakcie zimowych zabaw. Nasze prace posłużyły do wykonania gazetki tematycznej na korytarzu oraz dekoracji klasy.

——————————————————————————————————————–

KSIĘŻYCOWA NOC

 Zimowe wieczory w księżycowej poświacie- czyli co kryje się w mroku. Taki był temat naszej kolejnej pracy. W tej pracy ważne jest, żeby uzyskać efekt głębi. W tym celu malowaliśmy na około. Zaczynając od środka, białą farbą. Następny okrąg troszkę ciemniejszym kolorem niebieskim, potem jeszcze ciemniejszym aż po granat i fiolet. Tak przygotowaną bazę zostawiliśmy do wyschnięcia. Po tym, czarną farbą akrylową, malowaliśmy czarne obiekty- w naszym przypadku były to gałęzie drzew. Całość pokropiliśmy białą farbą- w ten sposób powstał efekt śnieżnego nieba.
Tworząc prace, poznaliśmy ważne terminy plastyczne- perspektywa,  pierwszy i drugi plan, tło, głębia. Ćwiczyliśmy też sprawność ręki.

——————————————————————————————————————–

KOT Z GAZETY

Prace plastyczne ze zwierzakami są szczególnie lubiane przez dzieci. Taka twórczość sprawia wiele radości, a przy tym rozwija wyobraźnię, kreatywność i zdolności manualne. Dziś postanowiliśmy wykonać pracę przedstawiającą koty, w nawiązaniu do zbliżającego się Światowego Dnia Kota. Zaczęliśmy od przygotowania elementów z gazety, które następnie przykleiliśmy do kolorowego tła. Później zostało już tylko uzupełnienie drobnych elementów z kolorowego papieru i nasze koty gotowe. Każdy jest inny. Razem tworzą piękną galerię.

——————————————————————————————————————–

WESOŁE ZABAWY ZIMOWE

Tegoroczna zima okazała się wyjątkowo śnieżna. Dzieci mogą nacieszyć się zimowymi zabawami do woli. Taka zima jest też bardzo wdzięcznym tematem prac plastycznych. Tym razem wykonaliśmy collage z użyciem przygotowanego tła i fragmentów zdjęć.  Czarne i niebieskie kartki zapełnialiśmy „śnieżnymi płatkami”, wykonanymi techniką malowania palcami. Na tle takiej śnieżnej zadymy umieściliśmy, wycięte z fotografii, postaci dzieci oddających się zimowym harcom. Praca bardzo prosta, a efekt piękny. Zabawa przy tym bardzo wesoła.

——————————————————————————————————————–

DRZEWO ŻYCIA

Mali artyści muszą od czasu do czasu zaczerpnąć inspiracji od innych. A skoro już się inspirować, to kim, jeśli nie najlepszymi? Dziś prezentujemy nietypową pracę plastyczna – drzewo… zainspirowane “Drzewem życia” Gustava Klimta. Autor tego pięknego obrazu pracował nad nim kilka lat, od roku 1905 do 1909. Dzieło powstało na ścianach Pałacu Pocleta w Brukseli. Całość została wykonana przy użyciu farby olejnej, techniką mozaikową, wykończona zaś złotem – elementem znanym w pracach Klimta. My pracowaliśmy kilka godzin, ale efekt jest równie fantastyczny.
Na początku przygotowaliśmy tytułowe drzewo z wykorzystaniem zlotej farby akrylowej. Później mogliśmy dać się ponieść fantazji i przyklejać dodatki według uznania. Patrząc na wzór – obraz Klimta – im więcej elementów, tym lepiej.
Ta z pozoru zwykła zabawa z użyciem „świecidełek” jest doskonałym ćwiczeniem motoryki małej. Usprawnia pracę dłoni i palców, wymaga koncentracji, skupienia całej uwagi na jednej czynności. Dodatkowo pomaga w treningu koordynacji wzrokowo-ruchowej.

———————————————————————————————————————————–

WESOŁE BARANKI

  Zbliżają się święta wielkanocne, których najważniejszym symbolem jest baranek. W dzisiejszej pracy postanowiliśmy wykorzystać ten symbol i przedstawić baranka w wesołej odsłonie. Pracę wykonaliśmy metodą collage’u. Na neonowym tle przykleiliśmy elementy kompozycji wycięte w oparciu o szablon. Oczy baranków wykonaliśmy z drewnianych guzików przyklejonych klejem magicznym. Konturowaliśmy pastelą olejną. Całość ozdobiliśmy kwiatkami wykonanymi przy użyciu dziurkacza. Praca wymagała precyzyjnego odrysowania i wycięcia elementów oraz dokładnego przyklejenia kompozycji. Dodatkowo ćwiczyliśmy rękę, rysując linie krzywe.

———————————————————————————————————————————–

KWITNĄCA WIŚNIA

         Wróciliśmy do nauczania stacjonarnego i przyszła pora na odwzorowanie otaczającej nas rzeczywistości. W sadach od kilku dni można podziwiać kwitnące drzewa. Ten obraz stał się tematem naszej kolejnej pracy, przedstawiającej gałązkę kwitnącej wiśni. Prace wykonaliśmy farbami plakatowymi. Za tło posłużyły nam kolorowe kartki. Gałązki malowaliśmy nanosząc farbę za pomocą patyczków do lodów. Kwitnące kwiaty powstały metodą stemplowania z użyciem wiązki patyczków higienicznych. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że do malowania można wykorzystać najróżniejsze narzędzia, wcale nie musi to być pędzel.