ALFABET LOGOPEDYCZNY
innowacja pedagogiczna
realizowana w grupie 3-4- latków
Koordynator innowacji: Katarzyna Kopiasz
Miejsce realizacji: Samorządowy Zespół Szkół w Bobrku
Termin realizacji: wrzesień 2023- maj 2024
Zasięg: innowają zostaną objęte dzieci z grupy3-4-latków
Cel główny innowacji:
Dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej
Cele szczegółowe:
– podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
– usprawnienie aparatu oddechowego,
– poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
– ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
– rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
– podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
– doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.
Metody pracy:
– ćwiczenia ortofoniczne( ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia kształtujące słuch fonemowy, ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy)
– ćwiczenia artykulacyjne
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa (grupowa).
Ewaluacja opierać się będzie na:
– bezpośredniej obserwacji dzieci,
-wyniku kontrolnego badania logopedycznego (maj 2024r.)
——————————————————————————————————————–
Głównym celem podjętych działań było wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dzieci oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.
Warunkiem poprawnej artykulacji głosek są sprawne narządy mowy, głównie język i wargi. Ćwiczenia usprawniające prowadzone były z dziećmi w formie zabawy. Gimnastyka artykulacyjna przyspiesza rozwój mowy u dzieci, niejednokrotnie likwiduje proste wady wymowy, poprawia dykcję.
Warto podkreślić, że skuteczna komunikacja ma ogromny wpływ na jakość życia, dlatego profilaktyka logopedyczna jest tak istotna.
Prawidłowy rozwój dziecka jest podstawą w kształtowaniu i rozwoju jego osobowości. Rozumienie mowy pozwala poznać otaczający świat, a umiejętność mówienia pozwala go wyrazić. Zaniedbanie mowy może pociągać za sobą wiele negatywnych skutków. Wadliwa wymowa wpływa na cały proces uczenia się. Dzieci piszą tak jak mówią: „skoła”, „zaba”, „tlawa”. Wady wymowy w znaczący sposób wpływają także na nabywanie umiejętności czytania. Dziecko, które nie potrafi prawidłowo mówić, nie opanuje sztuki szybkiego czytania ze zrozumieniem, a bez tego trudno mu funkcjonować w szkole, a później w pracy, nie rozwija zainteresowań.
Wiadomo, że łatwiej zapobiegać niż leczyć – ta reguła dotyczy też mowy. Dlatego tak istotne znaczenie ma stymulacja rozwoju mowy w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz usuwanie wszelkich przeszkód, które ten rozwój mowy mogłyby hamować.