„Bohaterowie niezłomni, żołnierze wyklęci – listy z przeszłości”
PROJEKT EDUKACYJNY Z HISTORII REALIZOWANY
W KLASIE VI i VII
Cele projektu:
– poznawanie przeszłości poprzez wydarzenia i ludzi, którzy w nich uczestniczyli, którzy tworzyli historię;
– pogłębianie wiedzy historycznej na temat przełomowych wydarzeń, zjawisk w życiu polskiego narodu, rozbudzanie zainteresowań przeszłością;
– wychowanie do wartości, kształtowanie wartości: ojczyzna, naród, patriotyzm, pamięć historyczna, prawda, wolność, sprawiedliwość, solidarność, odpowiedzialność, odwaga;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się chronologią historyczną, wskazywania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami;
– rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach, selekcji materiału, porównywania i krytycznego analizowania, wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii;
– dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności;
– kształtowanie szacunku dla bohaterskich postaw przedstawicieli dawnych pokoleń, więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej;
– utrwalanie poczucia godności i dumy narodowej;
– rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, samodzielności w opracowaniu i realizacji zadań projektowych;
– rozbudzanie wrażliwości moralnej i estetycznej, wyobraźni historycznej;
– doskonalenie umiejętności tworzenia krótkich narracji historycznych.
——————————————————————————————————————–
Realizacja projektu:
W ramach obchodów Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” uczniowie poszerzali swoją wiedzę na temat osób, które sprzeciwiały się zniewoleniu narodu polskiego przez sowieckiego okupanta. Poznawali przeszłość poprzez wydarzenia i ludzi, którzy w nich uczestniczyli, którzy tworzyli historię. Gromadzili materiały biograficzne, zapoznawali się
z działalnością wybranych żołnierzy niezłomnych, okolicznościami ich śmierci. Posługiwali się terminologią historyczną, chronologią, różnymi źródłami historycznymi. Szóstoklasiści
i siódmoklasiści poddawali głębszej refleksji niezłomną postawę żołnierzy w obliczu grożącego im
i ojczyźnie niebezpieczeństwa. Rozwijali umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji
w różnych źródłach, selekcji materiału. Dokonywali porównywania i krytycznej analizy, wyciągali wnioski, formułowali własne oceny, opinie. Przywracali pamięć o działaczach antykomunistycznego podziemia niepodległościowego. Zaangażowali się w przygotowanie materiałów na gazetkę ścienną, dzięki czemu zachęcili młodszych do poznawania powojennych bohaterów.
Uczniowie klasy szóstej i siódmej w ramach działań projektowych przenosili się
w czasie i redagowali w imieniu żołnierzy wyklętych listy z przeszłości adresowane do współczesnych. Tworząc krótkie narracje historyczne, zastanawiali się, co mogliby, co chcieliby przekazać im niezłomni bohaterowie tamtych dni. Młodzi ludzie pogłębiali nie tylko wiedzę
o trudnym okresie w naszych dziejach, ale przede wszystkim swoją świadomość narodową, kształtowali postawy patriotyczne.