POZNAJEMY POLSKĘ, POZNAJEMY ŚWIAT,
CZYLI PODRÓŻE BLISKIE I DALEKIE
POPRZEZ ZABAWĘ I SZTUKĘ
innowacja pedagogiczna realizowana w grupie 4-5-latków
Głównym celem innowacji, jest wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka. Innowacja uwzględnia aktywny proces uczenia się dzieci, zwiększy poziom dziecięcej kreatywności, wprowadzi w świat kultury, wzbudzi ciekawość, wrażliwość. Dzieci będą witać się w różnych językach, nauczą się tradycyjnych zabaw i tańców związanych z danym regionem, krajem. Wprowadzone rozwiązania korzystnie wpłyną na atrakcyjne i efektywne zagospodarowanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu, a także pomogą w kształtowaniu szacunku wobec innych ludzi i tolerancji wobec innych kultur.
Cel innowacji:
- Rozwijanie zainteresowań krajoznawczych i światopoglądowych;
- Kształtowanie tolerancji, empatii oraz szacunku dla innych osób i kultur;
- Wyzwolenie radości z efektów własnej działalności;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwianie umiejętności wypowiadania się w oparciu o podróże i przeżycia z nimi związane;
——————————————————————————————————————————————————————–
Innowacja pedagogiczna „Poznajemy Polskę, poznajemy Świat – czyli podróże bliskie i dalekie poprzez zabawę i sztukę” realizowana była od września 2024r. do czerwca 2025r. w grupie dzieci 4-5 letnich SKRZATY.
Realizacja działań:
W pierwszym semestrze dzieci wirtualnie poznawały najpiękniejsze zakątki Polski wzdłuż Wisły: Zakopane – stolicę Tatr, Kraków- miasto smoka, Warszawę- stolicę Polski, Toruń – miasto Mikołaja Kopernika oraz Gdańsk – Perłę Bałtyku.
W drugim semestrze poprzez podróż multimedialną, odwiedziliśmy następujące państwa Europejskie: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania. Dzieci zapoznały się z kulturą, zabytkami, charakterystycznymi budowlami, potrawami, językiem, którym mówi się w danym państwie, wytworami lokalnego przemysłu, specyficznym ukształtowaniem terenu, zasobami przyrody danego państwa.
Podczas zajęć wykorzystywane były różnego rodzaju pomoce: filmy edukacyjne i prezentacje multimedialne, ilustracje, albumy, mapy, gadżety promujące poznawany rejon, miasto, czy kraj, a także regionalne przysmaki.
Do każdych zajęć, dzieci otrzymywały karty pracy, które regularnie wypełniały, wykonały również ilustracje dotyczące największych atrakcji poznawanego miasta, bądź regionu. A także założone zostały paszporty, które były uzupełniane na bieżąco podczas kolejnych podróży do różnych krajów.
Aby ocenić, w jaki sposób przeprowadzone zajęcia wzbogaciły wiedzę o Polsce i Europie, w czerwcu został przeprowadzony grupowy turniej wiedzy podróżniczej. Pozwoliło mi to ocenić i dowiedzieć się, które z poznanych miejsc, podobało się dzieciom najbardziej i jaka wiedza pozostała po tej wspaniałej wirtualnej podróży. Według dzieci najciekawszym miastem w Polsce okazał się być Kraków, a w najwięcej radości sprawiała dzieciom podróż do Francji. Dzieci doskonale zapamiętały wszystkie miasta Polski, kraje Europy o których rozmawialiśmy, wyliczały charakterystyczne cechy, atrakcje i miejsca, które im się kojarzyły z danym państwem, miastem lub regionem. Dzieci nauczyły się prostych słów w języku: niemieckim, angielskim, włoskim, hiszpańskim i francuskim. Nauczyły się tańca niemieckiego: „Belgijka” oraz hiszpańskiego „Flamenco”. Zbudowały „Wieżę Eiffla” i „Big Bena”, zorganizowały angielski „Five o’clock”, serwowały włoską pizzę i włoski makaron, nauczyły się liczyć po niemiecku do 10.
Przeprowadzając zajęcia z innowacji pedagogicznej pt. „Poznajemy Polskę, poznajemy Świat– czyli podróże bliskie i dalekie poprzez zabawę i sztukę”- dostrzegłam, jak bardzo dzieci były zainteresowane, zaangażowane udziałem w tych zajęciach, jak wiele dostarczyło im to radości, przeżyć, emocji, na pewno wzbogaciło i poszerzyło ich wiedzę o Polsce i Europie, pomimo przekazu tylko wirtualnego.
Monika Maca