W drodze do gwiazd-
zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II.
czas realizacji: 3-7 lutego 2025
liczba uczestników: 16
opiekun projektu: Wioletta Matysik
cele:
- poznanie Układu Słonecznego
- wyszukiwanie w tekstach informacyjnych wiadomości o Układzie Słonecznym
- opisywanie położenia Ziemi i Słońca w Układzie Słonecznym
- wyjaśnienie konsekwencji ruchu obiegowego Ziemi
- zapisywanie nazw gwiazd i planet wielką literą
- poznanie postaci Mikołaja Kopernika
- wykonanie pracy grupowej- zasady współpracy
- poznanie krajobrazów przypominających krajobrazy kosmiczne
- poznanie zadań i pracy astronauty
——————————————————————————————————————————————————————
realizacja projektu:
Uczniowie realizowali zadania projektu w trakcie zajęć lekcyjnych. Wyszukiwali i grupowali informacje z różnych źródeł, gromadząc je zgodnie z podanymi przez nauczyciela zagadnieniami. Pracowali w grupach- utrwalali zasady współpracy, podział zadań, odpowiedzialność za efekt końcowy.
- Poznanie pojęcia kosmos, Układ Słoneczny, planety. Poznanie wyglądu Układu Słonecznego. Opisywanie go na podstawie obejrzanych filmów i zdjęć. Utrwalenie pisowni nazw gwiazd i planet wielką literą. Zachowanie czujności ortograficznej podczas zapisywania wyrazów ziemia, księżyc, słońce (mała litera). Opisywanie wyglądu planet i charakterystycznych dla nich elementów na podstawie zgromadzonych informacji.
- Poznanie i opisywanie następstw ruchu obiegowego Ziemi. Rozmowa na temat czasu pełnego okrążenia Słońca, rok przestępny, pochodzenie 29 dnia w lutym. Pory roku- rozmowa na podstawie zebranych informacji i doświadczeń dzieci.
- Poznanie postaci Mikołaja Kopernika. Przedstawienie założeń teorii geocentrycznej- „Ziemia w centrum wszechświata”. Poznanie odkrycia Kopernika. Rozważania na podstawie tekstów informacyjnych. Sposoby upamiętniania wielkiego Polaka. Wyszukiwanie w Internecie informacji na temat miejsc związanych z życiem i pracą Mikołaja Kopernika.
- Kosmiczne krajobrazy wokół nas- wzbogacenie wiedzy o Polsce- gromadzenie materiału ilustracyjnego i informacyjnego. Praca z podręcznikiem, rozpoznawanie miejsc z ilustracji. Wzbogacanie wiedzy o rezerwatach, pomnikach przyrody, i atrakcjach przyrodniczych.
- Podróże kosmiczne- wyszukiwanie informacji na temat obiektów wysyłanych w kosmos. Zadania i charakter pracy astronauty. Zabawy ruchowe i naśladowcze. ( start rakiety, stan nieważkości, spacer po Księżycu, pakowanie ekwipunku- przedmioty potrzebne podczas kosmicznej podróży, kombinezon astronauty)
- KOSMOS- Grupowe wykonanie pracy plastycznej na dużym formacie. Poznanie i utrwalenie nazw obiektów istniejących w kosmosie- satelita, kometa, asteroida, gwiazdy, planety, planety karłowate, planetoidy, meteoroid, meteor, czarna dziura.