ŻYCIE CODZIENNE W PRL-u
projekt edukacyjny z historii
realizowany w klasie VIII
Cele projektu:
– pogłębianie wiedzy historycznej na temat przełomowych wydarzeń, zjawisk w życiu polskiego narodu, rozbudzanie zainteresowań przeszłością;
– poszerzanie wiadomości dotyczących przemian politycznych, społecznych, gospodarczych, kulturowych zachodzących w Polsce Ludowej;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się chronologią historyczną, wskazywania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami;
– rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach, selekcji materiału, porównywania i krytycznego analizowania, wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii;
– dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności;
– rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, samodzielności w opracowaniu i realizacji zadań projektowych;
– rozbudzanie wrażliwości moralnej i estetycznej, wyobraźni historycznej;
– kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku wobec wartości i dorobku minionych pokoleń, odpowiedzialności za przyszłość;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną;
– kształcenie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.
——————————————————————————————————————————————————————–
Realizacja projektu
Po omówieniu tematyki dotyczącej przemian politycznych, społecznych, gospodarczych zachodzących w okresie PRL-u uczniowie klasy ósmej przystąpili do realizacji projektu podsumowującego wiadomości na temat życia codziennego w Polsce Ludowej.
Dokonali wyboru zagadnień do opracowania oraz formy prezentacji treści. Uczniowie samodzielnie poszukiwali informacji, korzystając z różnych źródeł, gromadzili ciekawostki dotyczące codzienności w PRL-u. Poszerzali wiedzę zdobytą na lekcjach, dokonywali analizy zgromadzonych wiadomości, porównywali je, wyciągali wnioski. Uczestnicy projektu przygotowali krótką narrację historyczną w postaci plakatu lub prezentacji multimedialnej. Jedna z grup zadaniowych opowiedziała o słodkościach, zabrała nas w podróż do przeszłości, przypominając kultowe słodycze z okresu PRL-u. Dwie grupy zafascynowane stylizacjami modowymi zaprezentowały ciekawostki związane z tym, jak w czasach braków i niedostatków ich rówieśnicy radzili sobie z zaspokojeniem potrzeby bycia oryginalnym, niepowtarzalnym, wyrażania siebie poprzez ubiór. Tematem kolejnej pracy projektowej były urządzenia audio i interesująca, zaskakująca dla wielu współczesnych młodych ludzi opowieść o tym, jak się kiedyś słuchało muzyki, odtwarzało ulubione utwory. Inne projekty prezentowały obraz codzienności PRL-u, który wyłaniał się z przepełnionych humorem, absurdem filmów oraz przedmiotów, które towarzyszyły ludziom w tamtym okresie. Chłopcy zainteresowali się motoryzacją, przywołali zapomniane marki samochodów, opowiedzieli o ich wadach i zaletach.
Ósmoklasiści próbowali dokonać oceny, wartościowania prezentowanych zjawisk z punktu widzenia żyjących współcześnie młodych ludzi. Poszukiwali odpowiedzi na pytanie, czy wyobrażaliby sobie życie w tamtych realiach, czy dostrzegają pozytywne aspekty życia w PRL-u. Poprzez udział w działaniach projektowych uczniowie zrozumieli znaczenie przemian, jakie zaszły w Polsce, docenili wartość bycia w tu i teraz, możliwość zaspokojenia własnych potrzeb
i oczekiwań.