KAŻDY JEST ARTYSTĄ
projekt edukacyjny z plastyki
W trakcie realizacji podstawy programowej z plastyki należy uwzględniać różne formy i metody kształcenia. Powinno się w tym również uwzględnić działania zespołowe, zwłaszcza przy pracach wymagających dużego wkładu i wysiłku. Tego rodzaju działania (realizowane np. w formie projektów edukacyjnych), dają szansę powiązań interdyscyplinarnych i rozwijają różnorodne formy ekspresji twórczej.
To mówi podstawa programowa z plastyki. Chcąc zastosować się do zaleceń podstawy programowej, musimy wiedzieć, że:
PROJEKT EDUKACYJNY jest metodą nauczania opartą na pracy zespołowej, kształtującą interdyscyplinarne umiejętności uczniów. Ma ona na celu miedzy innymi pokazanie uczniom, że nauka może być bardzo przyjemna i niezwykle interesująca.
Dzięki udziałowi w metodzie projektu, uczeń ma szansę odnieść upragniony sukces, poczuć się potrzebnym i akceptowanym przez rówieśników w klasie, ma również możliwość pokazania swoich mocnych stron i dotychczas niezauważalnych talentów.
W podstawie programowej zawarte są między innymi takie cele jak:
– wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego), rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język, rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin, zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, sztuka nowych mediów,
– rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody), tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne), ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form,
-klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych, wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy, rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe, podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy.
W odpowiedzi na te cele powstał program projektu plastycznego, który pozwala rozwijać postawę twórczą ucznia. Działalność plastyczna ucznia stanowi naturalny sposób odkrywania predyspozycji i uzdolnień. Ukazuje sposób postrzegania rzeczywistości a obcowanie ze sztuką dostarcza dziecku doświadczeń poznawczych i twórczych.
Poprzez organizowanie różnorodnych form aktywności plastycznej oraz rozwijanie i kształtowanie jego różnych umiejętności działalność plastyczna– usuwa zahamowania i poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze. Możliwości i osiągnięcia twórcze dzieci są wielkie i zdumiewające. Uwzględnia on możliwości rozwojowe dzieci w wieku szkolnym. Jednocześnie skierowany jest do nauczycieli twórczych, poszukujących coraz doskonalszych sposobów rozwijania dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej.
Uczniowie SZS w Bobrku aktywnie biorą udział w konkursach plastycznych.
Konkursy plastyczne to zawody, w których uczestnicy prezentują swoje prace plastyczne, takie jak rysunki, malarstwo, grafiki, czy prace w innych technikach, poddając je ocenie jury. Mają one na celu rozwijanie kreatywności, wyobraźni i umiejętności artystycznych, a także motywowanie do twórczego spędzania czasu.
Czym są konkursy plastyczne?
Konkursy plastyczne to wydarzenia, w których uczestnicy, zazwyczaj dzieci i młodzież, ale również dorośli, prezentują swoje prace plastyczne. Mogą to być prace wykonane w różnych technikach, takich jak:
- Rysunek
- Malarstwo
- Grafika
- Techniki mieszane
- Wycinanki
- Prace w glinie
- Rzeźba
- i wiele innych.