ALFABET LOGOPEDYCZNY- innowacja pedagogiczna realizowana w przedszkolu

ALFABET LOGOPEDYCZNY
innowacja pedagogiczna
realizowana w grupie 3-4- latków

Koordynator innowacji: Katarzyna Kopiasz
Miejsce realizacji: Samorządowy Zespół Szkół w Bobrku
Termin realizacji: wrzesień 2023- maj 2024
Zasięg: innowają zostaną objęte dzieci z grupy3-4-latków 
Cel główny innowacji:
 Dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej

Cele szczegółowe:
– podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,

– usprawnienie aparatu oddechowego,

– poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,

– ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,

– rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,

– podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,

– doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.

Metody pracy:
– ćwiczenia ortofoniczne( ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia logorytmiczne, ćwiczenia kształtujące słuch fonemowy, ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy)

– ćwiczenia artykulacyjne

Formy pracy:
– indywidualna,

– zbiorowa (grupowa).

Ewaluacja opierać się będzie na:
bezpośredniej obserwacji dzieci,

-wyniku kontrolnego badania logopedycznego (maj 2024r.)

——————————————————————————————————————–

Głównym celem podjętych działań było wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dzieci oraz zapobieganie powstawaniu wad wymowy.

Warunkiem poprawnej artykulacji głosek są sprawne narządy mowy, głównie język i wargi. Ćwiczenia usprawniające prowadzone były z dziećmi w formie zabawy. Gimnastyka artykulacyjna przyspiesza rozwój mowy u dzieci, niejednokrotnie likwiduje proste wady wymowy, poprawia dykcję.

Warto podkreślić, że skuteczna komunikacja ma ogromny wpływ na jakość życia, dlatego profilaktyka logopedyczna jest tak istotna.

Prawidłowy rozwój dziecka jest podstawą w kształtowaniu i rozwoju jego osobowości. Rozumienie mowy pozwala poznać otaczający świat, a umiejętność mówienia pozwala go wyrazić. Zaniedbanie mowy może pociągać za sobą wiele negatywnych skutków.    Wadliwa wymowa wpływa na cały proces uczenia się. Dzieci piszą tak jak mówią: „skoła”, „zaba”, „tlawa”. Wady wymowy w znaczący sposób wpływają także na nabywanie umiejętności czytania. Dziecko, które nie potrafi prawidłowo mówić, nie opanuje sztuki szybkiego czytania ze zrozumieniem, a bez tego trudno mu funkcjonować w szkole, a później w pracy, nie rozwija zainteresowań.

Wiadomo, że łatwiej zapobiegać niż leczyć – ta reguła dotyczy też mowy. Dlatego tak istotne znaczenie ma stymulacja rozwoju mowy w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz usuwanie wszelkich przeszkód, które ten rozwój mowy mogłyby hamować.