BOLESŁAW CHROBRY PIERWSZYM KRÓLEM POLSKI
projekt edukacyjny z historii
realizowany w klasie IV, VI i VII
Cele projektu:
– upamiętnienie tysiąclecia Królestwa Polskiego, pierwszej koronacji B. Chrobrego;
– poznawanie przeszłości poprzez wydarzenia i ludzi, którzy w nich uczestniczyli, którzy tworzyli historię;
– pogłębianie wiedzy historycznej na temat przełomowych wydarzeń, zjawisk w życiu polskiego narodu, rozbudzanie zainteresowań przeszłością;
– wychowanie do wartości, kształtowanie wartości: ojczyzna, naród, patriotyzm, pamięć historyczna, prawda, wolność, sprawiedliwość, solidarność, odpowiedzialność, odwaga;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się chronologią historyczną, wskazywania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami;
– rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach, selekcji materiału, porównywania i krytycznego analizowania, wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii;
– dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności;
– kształtowanie świadomości historycznej, rozwijanie zainteresowań historią ojczystego kraju;
– utrwalanie poczucia godności i dumy narodowej;
– rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, samodzielności w opracowaniu i realizacji zadań projektowych;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną;
– kształcenie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.
——————————————————————————————————————————————————————–
Realizacja projektu
Uczniowie z klasy IV, VI i VII wzięli udział w projekcie edukacyjnym, który miał na celu przypomnienie przełomowego momentu w historii naszej państwowości i wpisywał się w obchody rocznicowe tysiąclecia Królestwa Polskiego. Przygotowania do pracy nad projektem rozpoczęli od przypomnienia, poszerzenia wiadomości dotyczących dokonań B. Chrobrego, politycznego znaczenia jego koronacji. Poszukiwali informacji w różnych źródłach, odróżniali wiadomości istotne od mniej ważnych, gromadzili ciekawostki historyczne, materiał ilustracyjny. Przygotowując prace projektowe w różnej formie, posługiwali się pojęciami: misja chrystianizacyjna, zjazd gnieźnieński, zmiany terytorialne państwa polskiego, wojny polsko-niemieckie, symboliczna i właściwa koronacja, doskonalili umiejętność wykorzystania chronologii historycznej do porządkowania wydarzeń
i układania ich w ciągi przyczynowo-skutkowe. Efektem działań uczniowskich były ciekawe prace
w bardzo różnorodnych formach: prezentacje multimedialne, quizy, gry dydaktyczne, plakaty, portrety, krótkie narracje historyczne i przewodniki po dziejach. Szczególne zaangażowanie w przygotowanie prac wykazali uczniowie klasy IV, rozpoczynający przygodę z historią. Prezentowali efekty swoich poszukiwań ogromnie przejęci, dbający o oryginalność i niepowtarzalność wytworów swojej pomysłowości,wykorzystywali zdolności artystyczne. Uczniowie klasy VI postawili na ciekawe sposoby usystematyzowania wiadomości, przygotowując pytania do quizów z wykorzystaniem aplikacji Wordwall, Kahoot, grę memory, zagadki, sprawdzające umiejętność uczenia się poprzez zabawę i przeżywanie. W kl. VII wynikiem prac projektowych były dopracowane graficznie, ciekawe prezentacje multimedialne, pomysłowe plakaty i quizy.
Poprzez udział w działaniach projektowych uczniowie nie tylko poszerzyli wiedzę na temat przełomowego wydarzenia w naszej historii, ale również uświadomili sobie znaczenie dokonań B. Chrobrego, który wpisał Polskę w krąg chrześcijańskich monarchii Europy. Kształtowali postawy patriotyczne, obywatelskie, poczucie godności i dumy narodowej z tysiącletnich dziejów państwa polskiego.