BRYŁY PLATOŃSKIE, BRYŁY ARCHIMEDESOWE
PROJEKTY EDUKACYJNE Z MATEMATYKI
REALIZOWANE W KLASACH VIII a i VIII b
Cele projektu:
- rozwijanie zainteresowań matematycznych,
- poszerzanie wiedzy o wielokątach foremnych i ich roli w budowie wielościanów: brył platońskich i archimedesowych oraz Twierdzeniu Eulera o wielościanach,
- poszukiwanie wiedzy w różnych źródłach o dokonaniach Platona i Archimedesa, budowie
i własnościach brył foremnych oraz półforemnych,
- doskonalenie umiejętności manualnych podczas budowania modeli z siatek brył,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, przedstawiania własnych pomysłów
i opinii, podejmowania decyzji grupowej, prezentowania efektów pracy.
——————————————————————————————————————–
Uczniowie klasy VIIIA i VIIIB realizowali projekty z matematyki w grupach. Mieli do wyboru dwa tematy: „Bryły platońskie”, „ Bryły archimedesowe”. Pierwszym etapem pracy było opracowanie planu działania i podział zadań. Uczniowie przystąpili do poszukiwania informacji w różnych źródłach, selekcjonowali najistotniejsze i przydatne treści pozwalające na ustalenie odpowiedzi na pytania:
Co wiemy o Platonie/ Archimedesie?
Na czym polega wyjątkowość brył platońskich/ archimedesowych (budowa, rodzaje, nazwy)?
Jaki wpływ na życie człowieka mają bryły platońskie/archimedesowe?
Czego dotyczy Twierdzenie Eulera i jakie ma zastosowanie?
Przygotowane materiały uczniowie wykorzystali do stworzenia ciekawych lapbooków. Następnie budowali modele brył z przygotowanych siatek i wzbogacili nimi przygotowane projekty. Efekty swojej pracy zaprezentowali na forum klasy.
Opiekun projektu: Lidia Chowaniec