KINOSZKOŁA- Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej i Społecznej

KINOSZKOŁA
Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej i Społecznej

„KinoSzkoła. Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej i Społecznej” to program złożony z różnorodnych form edukacyjnych, których zasadniczym celem jest wzrost świadomości oraz kompetencji medialnych i społecznych wśród przedszkolaków, uczniów, nauczycieli, rodziców i seniorów.

Zawartość merytoryczna powstała na bazie podstawy programowej nauczania przedmiotów: j. polski, wiedza o społeczeństwie, historia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie oraz szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych i jest opracowana przez RADĘ PROGRAMOWĄ, w skład której wchodzą nauczyciele, wykładowcy akademiccy, edukatorzy, psycholodzy, psychoterapeuci i filmoznawcy.

CELE ZAJĘĆ:

  • Kształtowanie kompetencji medialnych i społecznych poprzez kontakt ze starannie wyselekcjonowanymi dziełami polskiej i światowej sztuki filmowej;
  • wsparcie w kształtowaniu: postaw empatycznych dzieci i młodzieży, pozytywnych relacji międzyludzkich i rozumieniu problemów współczesnego świata.

KORZYŚCI DLA UCZNIA:

  • zobaczy filmy dostosowane do jego wieku i zainteresowań;
  • pozna wartościowe produkcje kina europejskiego i światowego, które często nie trafiają do szerokiej dystrybucji;
  • dzięki prelekcjom prowadzonym przez uważnych edukatorów, będzie mógł poruszać tematy dla niego ważne, choć niejednokrotnie trudne;
  • dzięki możliwości utożsamiania się z bohaterami filmów, będzie mógł dokonać autorefleksji i zrozumieć otaczające go procesy społeczne;
  • nabędzie umiejętności werbalizowania własnych myśli dzięki możliwości swobodnego wypowiadania się podczas zajęć;
  • przełamie strach przed publicznymi wystąpieniami;
  • rozwinie wyobraźnię emocjonalną;
  • wzbogaci słownictwo;
  • podniesie samoocenę;
  • pogłębi empatię.

KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA:

  • zrealizuje podstawę programową w ciekawej formie;
  • otrzyma wsparcie w działaniach wychowawczych i profilaktycznych prowadzonych w szkole;
  • uatrakcyjni proces dydaktyczno-wychowawczy dzięki włączeniu dzieła filmowego do pracy z uczniami;
  • otrzyma narzędzia do ciekawych dyskusji prowadzonych z uczniami;
  • uzyska możliwość łączenia nauki z rozrywką, co podniesie zaangażowanie uczniów;
  • otrzyma ciekawe materiały dydaktyczne pomocne w prowadzeniu lekcji po zajęciach w kinie;
  • dopasuje tematykę zajęć i terminy spotkań do potrzeb pracy klasy i szkoły.

Cykl profilaktyczno-społeczny FILMOWE DROGOWSKAZY:

  • dla uczniów wszystkich poziomów nauczania;
  • uzupełnienie godzin wychowawczych;
  • cel: wsparcie w kształtowaniu postaw moralno-społecznych

Tryb pracy:

PRELEKCJA i  PROJEKCJA FILMU -stacjonarnie w kinie

DYSKUSJA – prowadzona w szkole przez nauczyciela z wykorzystaniem przygotowanych materiałów dydaktycznych;
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut prelekcji + czas trwania filmu 

Na stronie www.kinoszkola.pl zamieszczone są pressbooki do wszystkich filmów prezentowanych w tegorocznej edycji „KinoSzkoły”.

Nauczyciele otrzymali scenariusze lekcji drogą mailową, z których mogli skorzystać w praktyce dydaktycznej.

Zawartość merytoryczna programu KinoSzkoła sprawdzona jest przez specjalistów z Centralnego Gabinetu Edukacji Filmowej w Łodzi.

Dodatkowo program ten jest:

  • objęty patronatem OŚRODKA ROZWUJU EDUKACJI
  • objęty patronatem POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJ
  • objęty patronatem merytorycznym INSTYTUTU NAUK O KULTURZE I STUDIÓW INTERDYSCYPLINARNYCH UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO
  • rekomendowany przez CENTRALNY GABINET SZTUKI FILMOWEJ W ŁODZI.

W tegorocznej edycji programu „KinoSzkoła” wzięli udział wszyscy uczniowie klas IV-VI, którzy uczestniczyli w 6 seansach filmowych poprzedzonych warsztatami tematycznymi.

Listopad:

Warsztaty: KAŻDY JEST WYJĄTKOWY! EMPATIA ZAMAST HEJTU

Film: “Lars jest LOL”, reż. Eirik Sæter Stordahl, Norwegia 2023

Grudzień:

Warsztaty: BAŚNIE, MITY, TRADYCJA -DO CZEGO SĄ NAM POTRZEBNE?

Film: „Nelly Rapp i sekret Mrocznego Lasu”,reż. Johan Rosell, Szwecja 2023

Luty:

Warsztaty: JAK WYRAŻAĆ SWOJE UCZUCIA? SZTUKA KOMUNIKACJI

Film: „Miłość pisana Braillem”, reż. Michel Boujenah, Francja/ Belgia 2016,

Marzec:

Warsztaty: PRZYJAŹŃ Z MASZYNĄ? JAK SZTUCZNA INTELIGENCJA KSZTAŁTUJE NASZĄ PRZYSZŁOŚĆ?

Film: „Mój brat robot”, reż. Frederik Meldal Nørgaard, Dania 2022

Kwiecień:

Warsztaty: DETERMINACJA KLUCZEM DO SUKCESU W NAUCE I ŻYCIU

Film: „Wielkie marzenia”, reż. Daniel Pánek, Czechy 2023

Maj:

Warsztaty: MOJE PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ. O PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Film: „Jajko czy kura?”,reż. Sébastien Gagné, Kanada 2023,

——————————————————————————————————————————————————————–