MITY W NOWEJ WERSJI
projekt edukacyjny z języka polskiego
realizowany w klasie V
Cele projektu:
– pogłębianie i poszerzanie wiedzy na temat znajomości wybranych utworów z literatury europejskiej;
– doskonalenie umiejętności tworzenia opowiadania na podstawie poznanych tekstów, wykorzystywania własnych pomysłów na inny przebieg akcji, zakończenie historii;
– rozwijanie kreatywności, samodzielności, potencjału twórczego uczniów;
– utrwalenie wiadomości dotyczących problematyki, motywów, bohaterów poznanych mitów;
– rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy;
– kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
– rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, wykorzystywania narzędzi multimedialnych i informatycznych w prezentowaniu przygotowanego materiału;
– doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.
——————————————————————————————————————————————————————–
Realizacja projektu
Przed przystąpieniem do realizacji zadań projektowych uczniowie zapoznali się z zasadami pracy, dokonali podziału na grupy zadaniowe oraz wybrali tematykę, formy i sposoby wykonania prac końcowych. Uczniowie zainteresowani nowoczesnymi technologiami, narzędziami multimedialnymi od razu zdecydowali, że nakręcą krótki filmik przedstawiający współczesną wersję mitu. Podzielili się rolami aktorskimi, wyznaczyli osoby odpowiedzialne za napisanie scenariusza, przygotowanie kostiumów i rekwizytów, nakręcenie i zmontowanie filmiku. Zrealizowali multimedialny projekt poświęcony nowej wersji mitu o Syzyfie. Inna grupa przygotowała scenkę dramową przedstawiającą mniej dramatyczne niż w oryginale losy Demeter i Kory. W ramach prac projektowych powstała również prezentacja multimedialna opowiadająca o sile miłości Orfeusza do Eurydyki i nowych warunkach, które musiał spełnić śpiewak, by odzyskać ukochaną.
Dzięki realizacji zadań projektowych uczniowie nie tylko poszerzyli wiedzę zdobytą na lekcjach poświęconych omówieniu mitów greckich i rzymskich, ale także rozwijali swoją wyobraźnię, pomysłowość, umiejętność tworzenia opowiadania z wykorzystaniem elementów twórczych. Uświadomili sobie, że znajomość mitologicznych bohaterów, motywów można połączyć ze świetną zabawą w grupie rówieśników, a historie mitycznych postaci pozwalają w inny sposób spojrzeć na współczesne nam problemy. Szczególnie mocno zaangażowali się w wykonanie zadań członkowie grupy multimedialnej. Zachęceni sukcesem po klasowej prezentacji pierwszego filmiku, przygotowali kolejną, bardziej rozbudowaną wersję plenerowej opowieści o Syzyfie, dołączając zdjęcia z planu filmowego. Uczestnicy projektu przekonali się, że można połączyć naukę z zabawą, efektywnie spędzać czas wolny, rozwijać swoje zainteresowania, kreatywność, pracując w grupie.