MOGĘ BYĆ, KIM CHCĘ
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
realizowany w przedszkolu
w grupie 4-5-latków oraz 6-latków
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mogę być, kim chcę” stanowi realizację jednolitej,
uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników, systemowej koncepcji preorientacji
zawodowej, rozumianej jako ogół działań o charakterze wychowawczym, ukierunkowanych
na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Cele projektu:
- kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania odkrywanie i promowanie pożądanych wartości;
- budzenie zainteresowań związanych z przyszłym zawodem, rozwijanie pasji; poszerzanie wiedzy i zainteresowań dzieci na temat wybranych zawodów wykonywanych przez dorosłych;
- uświadomienie znaczenia pracy w życiu człowieka, nauczenie odpowiedzialności, oceniania swojego zachowania i innych;
- wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów;
- rozwijanie twórczego myślenia oraz wyobraźni;
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- celebrowanie świąt nietypowych – realizacja zadań projektowych.
Koordynatorzy projektu: Justyna Szyjka, Monika Boratyńska
Realizacja projektu: Projekt trwa od września 2023 do czerwca 2024. W każdym miesiącu grupy realizują trzy wybrane zadania projektowe. Fotorelacja z realizacji projektu będzie zamieszczona na stronie internetowej.
——————————————————————————————————————–
WRZESIEŃ ZADANIE NR 1
BOB BUDOWNICZY
„Dzień wieżowców”– poznanie najwyższych budynków świata; zbudowanie najwyższej wieży z różnego rodzaju dostępnych klocków.
——————————————————————————————————————–
WRZESIEŃ ZADANIE NR 2
DZIEŃ KROPKI
„Międzynarodowy Dzień Kropki”– obchody Dnia Kropki, rozmowa na temat talentów, stworzenie „czegoś nowego, nieznanego, niespotykanego” z wyciętych kropek, wykonanie Drzewa Talentów.
——————————————————————————————————————–
WRZESIEŃ ZADANIE NR 3
MOJE ŚWIĘTO
„Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka”- celebrowanie Dnia Przedszkolaka w wybrany przez siebie sposób.
——————————————————————————————————————–
PAŹDZIERNIK ZADANIE NR 1
CO MI W DUSZY GRA
„Międzynarodowy Dzień Muzyki”– spotkanie z gośćmi/muzykami, warsztaty bębniarskie.
——————————————————————————————————————–
PAŹDZIERNIK ZADANIE NR 2
LUDZIE LISTY PISZĄ
„Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego”- wycieczka na pocztę w celu poznania zawodu
listonosza i ludzi pracujących w Urzędzie Pocztowym.
——————————————————————————————————————–
PAŹDZIERNIK ZADANIE NR 3
SIEĆ
„Dzień Internetu”- poznanie niebezpieczeństw i zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Praktyczne wskazówki, czego unikać w Internecie oraz jakie zachowania są niewłaściwe i niewskazane.
——————————————————————————————————————–
LISTOPAD ZADANIE NR 1
WYRWIDĄB
„Światowy Dzień Drwala”- zorganizowanie wycieczki do lasu, poznanie zawodu drwala/leśnika.
——————————————————————————————————————–
LISTOPAD ZADANIE NR 2
WOLNOŚĆ POLSKO
„Święto Odzyskania Niepodległości”- uczestnictwo w akademii z okazji 11 Listopada.
——————————————————————————————————————–
LISTOPAD ZADANIE NR 3
DZIECKA PRAWA TO WAŻNA SPRAWA
„Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka”– zapoznanie dzieci z ich prawami, a także obowiązkami; przeprowadzenie zajęć dydaktycznych na temat przestrzegania praw dzieci w innych krajach, a także w Polsce.
——————————————————————————————————————–
GRUDZIEŃ ZADANIE NR 1
ZŁOTA RĄCZKA
„Światowy Dzień Majsterkowicza”– zajęcia rozwijające precyzję drobnych ruchów rąk.
——————————————————————————————————————–
GRUDZIEŃ ZADANIE NR 2
W KOPALNI
„Dzień Górnika/Barbórka”- rozmowa na temat pracy górnika, poznanie narzędzi górniczych oraz munduru i czapki górniczej- czako.
——————————————————————————————————————–
GRUDZIEŃ ZADANIE NR 3
——————————————————————————————————————–
STYCZEŃ ZADANIE NR 1
ALFABET TROCHĘ INNY
„Światowy Dzień Braille’a”- poznanie sposobu czytania pismem Braille’a, rozwijanie postawy szacunku i tolerancji dla osób niepełnosprawnych.
——————————————————————————————————————–
STYCZEŃ ZADANIE NR 2
CZARY MARY
„Dzień Iluzjonistów”- wizyta zaproszonych gości/iluzjonistów, pokaz iluzjonisty.
——————————————————————————————————————–
STYCZEŃ ZADANIE NR 3
KOLEKCJONER
„Dzień Filatelisty”- zaprojektowanie własnego znaczka pocztowego.
——————————————————————————————————————–
LUTY ZADANIE NR 1
PROSTO Z WŁOCH
„Międzynarodowy Dzień Pizzy”- wycieczka do lokalnej pizzerii.
——————————————————————————————————————–
LUTY ZADANIE NR 2
NUMER ALARMOWY KAŻDE DZIECKO ZNA
„Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112”- zabawy dramowe i parateatralne, poznanie pracy operatora numeru alarmowego.
——————————————————————————————————————–
LUTY ZADANIE NR 3
SZKIELETY
„Dzień Dinozaura”- poznanie pracy paleontologa, zabawy sensoryczne z wykorzystaniem piasku, narzędzi, odkopywanie ukrytych kości i szkieletów dinozaurów.
——————————————————————————————————————–
MARZEC ZADANIE NR 1
W BIBLIOTECE
„Międzynarodowy Dzień Przytulania Bibliotekarza”- warsztaty biblioteczne zgodnie z realizowaną tematyką kompleksową.
——————————————————————————————————————–
MARZEC ZADANIE NR 2
SIEKACZE I ÓSEMKI
„Ogólnopolski Dzień Dentysty”- warsztaty stomatologiczne na temat konieczności higieny jamy ustnej.
——————————————————————————————————————–
MARZEC ZADANIE NR 3
CUKIERNIA
„Dzień Piekarzy i Cukierników”- zajęcia kulinarne.
——————————————————————————————————————–
KWIECIEŃ ZADANIE NR 1
PAN LEŚNICZY
„Dzień Leśnika”- poznanie zawodu leśnika, zorganizowanie zajęć proekologicznych.
——————————————————————————————————————–
KWIECIEŃ ZADANIE NR 2
DUŻA NIEDŹWIEDZICA
„Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki”- mobilne planetarium.
——————————————————————————————————————–
KWIECIEŃ ZADANIE NR 2
RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY TO WIE
„Światowy Dzień Sportu”- zorganizowanie zawodów sportowych.
——————————————————————————————————————–
KWIECIEŃ ZADANIE NR 3
CZA, CZA, CZA
„Międzynarodowy Dzień Tańca”- zorganizowanie pokazów tanecznych lokalnych klubów tanecznych.
——————————————————————————————————————–
MAJ ZADANIE NR 1
OD MORZA AŻ DO TATR
„Państwowe Święta Majowe”- udział w akademii z okazji uchwalenia Konstytucji 3 maja.
——————————————————————————————————————–
MAJ ZADANIE NR 2
DROGA MLECZNA
„Dzień Kosmosu”- przeprowadzenie zajęć dydaktycznych ukazujących powstanie Wszechświata.
——————————————————————————————————————–
MAJ ZADANIE NR 3
W ULU
„Światowy Dzień Pszczół”- wizyta gościa/pszczelarza w przedszkolu, demonstracja ula, plastrów miodu, stroju pszczelarza, degustacja miodu.