NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA- projekty edukacyjne

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

Klasa I

  • Przygotowując się do realizacji kolejnego etapu projektu „Klasowe laboratorium”, uczniowie klasy pierwszej skorzystali z zasobów biblioteki szkolnej. W zaproponowanych przez nauczyciela biblioteki pozycjach, wyszukali interesujących ich informacji na temat życia i znaczenia dżdżownicy w środowisku naturalnym.
    Podczas zajęć uczniowie poznali też pojęcia: obserwacja, doświadczenie, wyniki obserwacji, próba badawcza, próba kontrolna, problem badawczy i hipoteza, mieszanina, materiał organiczny. Ich tłumaczenia odszukali i odczytali z pomocą nauczyciela w „Ilustrowanym leksykonie dla najmłodszych”, jednocześnie poznając zasady wyszukiwania haseł w publikacjach encyklopedycznych. (Wykorzystane książki: Ewa Stadtmuller – Ilustrowany leksykon dla najmłodszych).

——————————————————————————————————————–

Klasa II

  • Mądra głowa zna przysłowia – Uczniowie klasy II wzięli udział w projekcie dotyczącym polskich przysłów. Celem było przedstawienie pojęcia „przysłowie”, poznanie najbardziej znanych polskich przysłów i wyjaśnienie ich znaczenia. W czasie zajęć bibliotecznych dzieciom zostały odczytane wierszyki obrazujące różne przysłowia. Ich zadaniem było odgadnięcie o jakie przysłowie chodzi. Następnie brali udział w zabawie kalambury w czasie, której wykazywali się zdobytą wiedzą, spostrzegawczością oraz umiejętnościami aktorskimi przedstawiając wylosowane scenki. Na koniec wykonali obrazki ilustrujące wybrane przez siebie przysłowie (wykorzystane książki: Urszula Kozłowska – Polskie przysłowia, Bernadeta Hermann, Jerzy Syjud – Księga przysłów)

——————————————————————————————————————–

Klasa III

  • Spotkanie z Panią Jesienią – Uczniowie klasy III wzięli udział w projekcie „Spotkanie z Panią Jesienią”. Jego celem było pobudzanie ciekawości i wyobraźni dzieci, wzbogacenie wiedzy o zmianach jakie zachodzą w przyrodzie jesienią, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz zdolności manualnych. Uczniowie wysłuchali wiersza o jesieni, a następnie obejrzeli prezentację obrazującą: dary jesieni, zmiany w przyrodzie, przygotowywanie się zwierząt do zimy. Odgadywali również zagadki związane z omawiana porą roku zdobywając przy tym kasztany jako punkty. Na koniec dzieci wykonały piękne prace plastyczne przedstawiające wesołe, kolorowe parasolki (wykorzystane książki: Wiersze o jesieni z serii: Książki dla małych i dużych).

——————————————————————————————————————–

Klasa IV

  • Spotkanie z ciekawą książką –Celem projektu było upowszechnienie czytelnictwa, rozwijanie umiejętności wypowiedzi na dany temat oraz wyrażania swoich opinii oraz kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy. Uczniowie podczas wizyty w bibliotece wybrali z jej księgozbioru książki, które najbardziej ich zainteresowały. Po ich przeczytaniu przynieśli książki na lekcję wychowawczą i opowiadali o nich swoim kolegom i koleżankom starając się zachęcić ich do przeczytania tych pozycji. Następnie stworzyli ranking książek, które według nich są najbardziej interesujące dla dziesięciolatków (wykorzystane książki: m.in. J. K. Rowling – seria Harry Potter, Astrid  Vollenbruch – seria Jednorożec, Christine Nöstlinger  –Gwiżdżemy na króla Ogóra, Agnieszka Mielech – seria Emi, Gilbert Delahaye, Marcel Marlier – Martynka)

——————————————————————————————————————–

  • Poznaj historię swojej rodziny – Uczniowie klasy IV wzięli udział w projekcie łączącym umiejętności z kilku przedmiotów. Ich zadaniem było przygotowanie drzewa genealogicznego swojej rodziny. Cele projektu to: poznanie historii swojej rodziny, rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji, poznanie i rozróżnienie wyrazów określających stopnie pokrewieństwa w rodzinie. Na lekcji historii uczniowie poznali podstawowe pojęcia związane z genealogią oraz schemat tworzenia drzewa genealogicznego. Przez kolejne dwa tygodnie zbierali informacje oraz zdjęcia i pracowali nad przygotowaniem drzew obrazujących swoje rodziny wykazując się przy tym umiejętnościami zdobytymi podczas lekcji historii, a także informatyki oraz plastyki. Przygotowane przez uczniów prace zostały zaprezentowane i omówione w czasie lekcji historii (wykorzystane książki: Tomasz Małkowski – Historia 4, Elżbieta Zechenter-Spławińska , Ewa Stadtmuller – Ilustrowany leksykon dla najmłodszych, Red. Bartłomiej Kaczorowski – Encyklopedia Szkolna PWN).

——————————————————————————————————————–

  • Przygotowanie zielnika – Zadaniem uczniów było przygotowanie zielnika z drzew rosnących w naszych lasach. Po zajęciach z przyrody i wprowadzeniu w temat, uczniowie wybrali się do lasu pozbierać liście, czyli materiały do stworzenia albumu. Musieli je wysuszyć, a następnie złożyć w książeczkę. Liście, które nie były im znane rozpoznawali przy pomocy kluczy do oznaczania roślin. Cele projektu: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poznanie gatunków drzew rosnących w polskich lasach, kształtowanie spostrzegawczości i umiejętności porównywania, a także wyszukiwania informacji w książkach oraz planowania pracy własnej (wykorzystane książki: Witold Kulesza- Klucz do oznaczania drzew i krzewów, Encyklopedia szkolna Rośliny i zwierzęta,  Wojciech Baturo – Encyklopedia szkolna-  Biologia, Leszek Trząski –Rozpoznawanie roślin w Polsce).

——————————————————————————————————————–

Klasa VI

  • Album kręgowce i bezkręgowce – Uczniowie klasy VI wykonali albumy zwierząt bezkręgowych oraz kręgowców. Albumy zawierają ilustracje przedstawicieli zwierząt należących do poszczególnych grup bezkręgowców oraz zwierząt kręgowych. W albumach zamieszczono informacje oraz liczne ciekawostki o zwierzętach (wykorzystane książki: Encyklopedia szkolna Rośliny i zwierzęta,  Wojciech Baturo  – Encyklopedia szkolna-  Biologia, Gerald Legg i Steve Weston- Encyklopedia dla Młodzieży – świat zwierząt, Andrzej Kruszewicz opowiada o zwierzętach).

——————————————————————————————————————–

Klasa VIIa

  • Lapbook z wybranej książki – uczniowie klasy VII a mieli za zadanie wybrać swoja ulubioną książkę i przygotować do niej lapbook, czyli interaktywną książeczkę , teczkę prezentującą dany temat. Celem projektu była promocja czytelnictwa, przekazywanie wiedzy w ciekawy, innowacyjny sposób, rozwijanie umiejętności planowania swoich działań, systematyczności oraz koncentracji. Uczniowie uczyli się także jak korzystać ze zdobytych informacji, rozwijali swoją kreatywność, a także wykazali się zdolnościami manualnymi i umiejętnościami zdobytymi na lekcjach j. polskiego, plastyce, informatyce oraz technice.

Wykorzystane książki: (Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo,  Łukasz wierzbicki – Afryka Kazika, Hans Christian Andersen – Dziecię Elfów, Hans Christian Andersen – Mała Syrenka, Alan Alexander Milne – Kubuś Puchatek, J. K. Rowling – Harry Potter i Zakon Feniksa, Fulton Sheen- Siedem Grzechów Głównych ).

——————————————————————————————————————–

Klasa VII b

  • Plakat do wybranej książki – uczniowie klasy VII b mieli za zadanie przygotować plakat/prezentację do swojej ulubionej książki. Celem projektu była promocja czytelnictwa, przekazywanie wiedzy w ciekawy, innowacyjny sposób, rozwijanie umiejętności planowania swoich działań, systematyczności oraz koncentracji. Uczniowie uczyli się także jak korzystać ze zdobytych informacji, rozwijali swoją kreatywność. Wykorzystane książki: (Seria Jeżycjada – Małgorzata Musierowicz, Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni).

Jeżycjada 1
Jeżycjada 2
Jeżycjada 3
Jeżycjada 4

——————————————————————————————————————–

Klasa VIII

  • Sleeveface (Ubierz się w książkę) – Najstarsi uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie łączącym ich różne pasje: czytanie książek, fotografię oraz aktorstwo. Ich zadaniem było odzwierciedlenie ujęcia z okładek książek i zapozowanie tak, aby zdjęcie dawało wrażenie, że obraz wychodzi poza okładkę książki. Celem tego projektu jest popularyzacja czytelnictwa w ten niecodzienny sposób oraz rozwijanie zainteresowań fotograficznych (wykorzystane książki: Irena Jurgielewiczowa – Ten obcy, Antoni Czechow- Śmierć urzędnika i inne opowiadania, Ewa Nowak – Chłopak Beaty, Beata Pawlikowska- Teoria bezwzględności, John Green – Gwiazd naszych wina).