NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA- projekty edukacyjne

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

KULTOWE MISIE
Klasa I, II i III

Wykorzystane książki: Łukasz Wierzbicki „Dziadek Niedźwiadek”, „Rok z niedźwiedziem”, „Encyklopedia zwierząt”, „Ciekawe dlaczego? Księga wiedzy”, Andrzej Kruszewicz „O zwierzętach”, Czesław Janczarski „Nowe przygody Misia Uszatka”

Dzień pluszowego misia o świetna okazja by porozmawiać o wszystkich misiach i niedźwiedziach. Te sympatyczne zwierzaki są bohaterami wielu książek, bajek i filmów. Niektóre są doskonale znane, inne mniej, a jeszcze inne wcale. Ale nie byłoby pluszowego misia, gdyby nie prawdziwe niedźwiedzie. Dlatego dzieci dowiedziały się, jakie zwyczaje mają niedźwiedzie brunatne i polarne a wszystko dzięki bogato ilustrowanym książką przyrodniczym. Uczniowie sprawnie wyszukiwali informacje na temat snu zimowego niedźwiedzi czy ich diety.

Następnie poznali misiowych bohaterów, z których wiele zasłużyło na miano kultowych – Miś Uszatek, Paddington, Kolargol, Gumisie, Troskliwe misie, Kubuś Puchatek. Dowiedziały się także, że niedźwiedzie mogły być prawdziwymi bohaterami. Takim przykładem był Wojtek. Kultowy już żołnierz armii generała Andersa zaciekawił dzieci. Wiele audycji, filmów dokumentalnych, książek powstało na temat tego niedźwiedzia, m.in. książka: „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego, którą dzieci poznały w trakcie zajęć. Baśka murmańska jest jeszcze mało znana, ale również służyła w polskim wojsku.

Zajęcia były przygotowaniem uczniów do konkursu wiedzy o misiach i niedźwiedziach. Miały za zadanie pokazać uczniom, że książka może być wspaniałym źródłem wiedzy.

———————————————————————————————————————————–

HISTORIA KSIĄŻKI. WSPÓŁCZESNE FORMY KSIĄŻKI
Klasa IV

Wykorzystane materiały biblioteczne:

audiobooki: „Wandzia Węszynos”, „Masło przygodowe”.

książki: Marcin Przewoźniak „Odkrywcy grobu Tutenchamona”, John D. Clare „Imperium Rzymskie”, „Oxford Encyklopedia Szkolna”, „To trzeba wiedzieć. Leksykon szkolny”.

W pierwszej części uczniowie poznali historię książki – poszczególne etapy jej rozwoju oraz materiały na których były zapisywane – gliniane tabliczki, papirusy, pergamin, zwoje, kodeksy, książki średniowieczne pisane ręcznie, pierwsze książki drukowane. Obejrzeli prezentację multimedialną, a także odszukiwali informacji w podanych książkach.

Druga część projektu poświęcona była współczesnym formom książki – papierowej, audiobookom i e-bookom. Klasa została podzielona na 3 grupy. Każda grupa miała za zadanie zastanowić się nad tym, jakie są wady i zalety wylosowanej formy książki. Sprawdzaliśmy ceny poszczególnych typów książek i porównywaliśmy je.

Zastanawialiśmy się, która z nich jest najbardziej ekologiczna, a która najbardziej przyjazna człowiekowi. Uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat książki papierowej i audiobooków. Wszystkie wnioski zapisywali na planszach.

———————————————————————————————————————————–

NAUKA W HOGWARCIE
Klasa V

Wykorzystane książki: cykl powieściowy J. K Rowling „Harry Potter”

Dzień Edukacji Narodowej był okazją do przyjrzenia się obrazowi szkoły w literaturze. A że najpopularniejsza jest szkoła w Hogwarcie wybór padł na książki J.1k. Rowling o Harrym Potterze. Na rozgrzewkę rozegraliśmy mini konkurs. podzieleni na grupy uczniowie losowali pytania dotyczące szkoły w Hogwarcie. Następnie nauczyciel zadał uczniom pytanie: „Czy chcielibyście się uczyć w Hogwarcie i chodzić z Harrym Potterem do klasy?” Natychmiast dało się słyszeć chóralne -Tak! Jednak w miarę omawiania dokładnie panujących tam zasad i norm część uczniów zmieniała zdanie. Nagle okazało się, że dla kogoś szkoła z internatem jest nie do przyjęcia. Ktoś inny nie lubi duchów, a dla innych szkoła ta jest bardzo niebezpieczna. Na zakończenie zajęć uczniowie musieli jeszcze raz odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie. Musieli sformułować i uzasadniać swoje zdanie, a także je bronić.

Na kolejnych zajęciach grupa zwolenników Hogwartu miała przygotować plakat, na którym przedstawi zalety szkoły magicznej. Natomiast grupa uczniów, którym nie po drodze było do szkoły Harrego, Hermiony i Rona, miała za zadania stworzyć plakat ukazujący szkołę marzeń.

——————————————————————————————————————–

WIOSENNY TEATRZYK
Klasa VII

Wykorzystane ksiażki: Praca zbiorowa: „Wiersze o Zwierzętach”; Agnieszka Frączek: „Wiersze cz. II”; Urszula Kozłowska: „Zagadki”.

Klasa 7 postanowiła przygotować dla przedszkolaków wiosenny teatrzyk. Uczniowie spośród kilkudziesięciu tomów poezji dziecięcej, wybrali kilka wierszyków, których tematyka dotyczyła wiosny. Następnym krokiem było opracowanie scenariusza – podział tekstów na role, przygotowanie rekwizytów, pacynek. Uczniowie pokazali swoje ukryte talenty plastyczne. Później przyszła już pora na próby, a więc: zwracanie uwagi na znaki interpunkcyjne, intonację, odpowiedni rytm, wszystko po to, aby ukazać piękno poezji. Na zakończenie przedstawienia uczniowie przygotowali kilkanaście rymowanych zagadek dla swoich młodszych Kolegów. Przedstawienie obejrzały: grupa maluszków i starszaków oraz zerówkowicze. Uczniowie klasy 7 przyznali, że była to dla nich świetna zabawa i są chętni na podobne projekty w przyszłości.

——————————————————————————————————————–

BIBLIOTECZNA REKLAMA
Klasa VIIIa

Wykorzystane książki:

Książki zakupione do biblioteki, m.in. seria książeczek o Zosi, „Biszkopt, pingwin i reszta”, „Dziadek i niedźwiadek”,  „Najwierniejsi przyjaciele”, seria Czytamy Sami. Seria „Filipek”, seria „Królewna Lenka”, seria „Zdarzyło się w Polsce”.

Zadaniem uczniów było w kreatywny sposób zareklamować nowe książki zakupione do naszej biblioteki. Uczniowie zrobili wiele zdjęć książek podzielonych tematycznie, dzięki temu najpierw musieli się zapoznać z treścią książek, a potem znaleźć klucz do ich pogrupowania. Wykazali się wielką kreatywnością w trakcie książkowej sesji, wykorzystywali wiele rekwizytów. Planem zdjęciowym była cała szkoła. Na tym projekt się nie skończył. Uczniowie musieli wykorzystać swoje informatyczne umiejętność w celu obróbki zdjęć. Na zdjęciach znalazły się także napisy informujące ogólnie o tematyce książek.