SENSORYCZNA TĘCZA
ogólnopolski projekt edukacyjny
realizowany w grupie 3-4-latków

Rozwój małego dziecka określany jest jako sensomotoryczny. Opiera się on na sensoryce, czyli zmysłach oraz motoryce, czyli ruchu. Oba te filary ściśle ze sobą współpracują i nieustannie przenikają. W pierwszych latach swojego życia dziecko poznaje otaczający je świat. Towarzyszą temu między innymi różno kolorowe barwy występujące wokół nas. Pomagają one uporządkować sobie róże kwestie związane z wyobraźnią, myśleniem matematycznym, przyrodniczym, językowym, artystycznym itd.
Najważniejszym założeniem niniejszego projektu jest: nauka kolorów poprzez zabawy sensoryczne. Nie wszystkie dzieci, które zaczynają swoją edukację w placówce oświatowej znają podstawowe kolory, co utrudnia im funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Tworzą się konflikty i nieporozumienia. Poprzez nieznajomość kolorów dzieci nie mogą także w pełni uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno – wychowawczych, są wycofane, nie chcą brać udziału w zabawach, gdzie kolory są bardzo istotne a co za tym idzie zadania wykonywane są błędnie. Zabawy ujęte w projekcie mają pomóc dzieciom odnaleźć się w świecie barw i doznań sensorycznych. Nauczanie wielozmysłowe jest w tym przypadku, najlepszą formą ich zapamiętywana i przede wszystkim dobrą zabawą.
Głównym celem projektu jest: wspieranie rozwoju dziecka poprzez wzbogacanie doznań zmysłowych połączonych z nauką kolorów. Zaproponowane aktywności opierać się będą w głównej mierze na zmyśle dotyku, ale część z nich angażować będzie pozostałe zmysły. Dzieci spotkają się z nowymi dla siebie masami i fakturami, będą poznawać i utrwalać wygląd oraz nazwy kolorów atrakcyjny i niecodzienny sposób.
——————————————————————————————————————————————————————–
W roku szkolnym 2024/2025 dzieci 3-4 letnie z grupy „Misie” uczestniczyły w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Sensoryczna tęcza”. Najważniejszym celem podejmowanych działań było wielozmysłowe poznawanie różnych kolorów, kształtowanie psychomotoryki i sprawności manualnej, kształtowanie świadomości własnego ciała. Realizacja zadań projektowych pozwoliła też na rozwijanie wszystkich zmysłów, a w szczególności zmysłu dotyku, wzroku, smaku. Dzieci doskonaliły umiejętność współpracy, zaspokajały ciekawość poznawczą, rozwijały mowę oraz wzbogacały słownictwo. Wspólne działania pozwalały im rozwijać wyobraźnię. Po zakończeniu projektu wszystkie dzieci rozpoznają i nazywają kolory, klasyfikują przedmioty ze względu na wybraną cechę – kolor.