Śladami wiosny-
zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II
czas realizacji: 10- 14, 31 marca 2025
liczba uczestników: 16
opiekun projektu: Wioletta Matysik
cele:
- obserwacja i opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie
- uwrażliwienie na piękno budzącej się do życia przyrody
- stwarzanie warunków do wspólnych zabaw
- budowanie wiedzy o świecie przyrodniczym
- wspieranie aktywności, ciekawości, samodzielności
- zwrócenie uwagi na wartości odżywcze roślin wiosennych
- uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego
- poznanie znaczenia obserwacji przyrody
——————————————————————————————————————————————————————
Realizacja projektu:
Uczniowie realizowali zadania projektowe podczas zajęć lekcyjnych i w czasie spaceru połączonego z obserwacją przyrodniczą. Część zadań polegała na wyszukaniu i przygotowaniu informacji w domu z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. W czasie realizacji projektu dzieci odnosiły się też do własnych doświadczeń i wykorzystywały wiedzę zdobytą podczas wcześniejszych zajęć edukacyjnych.
- Odczytywanie i wyjaśnianie przysłów i powiedzeń ludowych związanych z wiosną. Uświadomienie znaczenia obserwacji przyrody na przestrzeni dziesiątek czy setek lat, budowanie na tej podstawie wiedzy ludzi w dawnych czasach. Dzisiejsze sposoby obserwacji przyrody (działanie wiatromierza, deszczomierza, termometru)
- Wymienianie i rozpoznawanie roślin i zwierząt zwiastujących nadejście wiosny- praca z wykorzystaniem informacji przygotowanych w grupach. Utrwalenie zasad pracy grupowej- przydział zadań, podział obowiązków, odpowiedzialność za efekt końcowy. Znaczenie nowalijek w wiosennym jadłospisie. Wykonanie pracy plastycznej- wiosenne kwiaty- technika mieszana. Wystawa prac.
- Opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie. Utrwalenie pochodzenia pór roku- ruch obiegowy Ziemi. Praca z wierszem J. Brzechwy „Przyjście wiosny”. Daty rozpoczęcia kalendarzowych pór roku.
- Konieczność ochrony środowiska naturalnego. Wiosenny Teatrzyk Ekologiczny- przygotowanie inscenizacji na podstawie scenariusza w podręczniku. Zapisywanie haseł na plakaty ekologiczne.
- Wyszukiwanie zwiastunów wiosny podczas spaceru po najbliższej okolicy, przypomnienie i utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów. Wyszukiwanie i opisywanie oznak rozpoczęcia nowej pory roku.