ŚLADAMI WIOSNY- zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II

Śladami wiosny-
zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II

czas realizacji:  10- 14, 31 marca 2025

liczba uczestników: 16

opiekun projektu: Wioletta Matysik

cele:

  • obserwacja i opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie
  • uwrażliwienie na piękno budzącej się do życia przyrody
  • stwarzanie warunków do wspólnych zabaw
  • budowanie wiedzy o świecie przyrodniczym
  • wspieranie aktywności, ciekawości, samodzielności
  • zwrócenie uwagi na wartości odżywcze roślin wiosennych
  • uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego
  • poznanie znaczenia obserwacji przyrody

——————————————————————————————————————————————————————

Realizacja projektu:

Uczniowie realizowali zadania projektowe podczas zajęć lekcyjnych i w czasie spaceru połączonego z obserwacją przyrodniczą. Część zadań polegała na wyszukaniu i przygotowaniu informacji w domu z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. W czasie realizacji projektu dzieci odnosiły się też do własnych doświadczeń i wykorzystywały wiedzę zdobytą podczas wcześniejszych zajęć edukacyjnych.

  1. Odczytywanie i wyjaśnianie przysłów i powiedzeń ludowych związanych z wiosną. Uświadomienie znaczenia obserwacji przyrody na przestrzeni dziesiątek czy setek lat, budowanie na tej podstawie wiedzy ludzi w dawnych czasach. Dzisiejsze sposoby obserwacji przyrody (działanie wiatromierza, deszczomierza, termometru)

 

  1. Wymienianie i rozpoznawanie roślin i zwierząt zwiastujących nadejście wiosny- praca z wykorzystaniem informacji przygotowanych w grupach. Utrwalenie zasad pracy grupowej- przydział zadań, podział obowiązków, odpowiedzialność za efekt końcowy. Znaczenie nowalijek w wiosennym jadłospisie. Wykonanie pracy plastycznej- wiosenne kwiaty- technika mieszana. Wystawa prac.

 

  1. Opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie. Utrwalenie pochodzenia pór roku- ruch obiegowy Ziemi. Praca z wierszem J. Brzechwy „Przyjście wiosny”. Daty rozpoczęcia kalendarzowych pór roku.

 

  1. Konieczność ochrony środowiska naturalnego. Wiosenny Teatrzyk Ekologiczny- przygotowanie inscenizacji na podstawie scenariusza w podręczniku. Zapisywanie haseł na plakaty ekologiczne.

 

  1. Wyszukiwanie zwiastunów wiosny podczas spaceru po najbliższej okolicy, przypomnienie i utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów. Wyszukiwanie i opisywanie oznak rozpoczęcia nowej pory roku.