W DRODZE DO GWIAZD- zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II

W drodze do gwiazd-

zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie II.

czas realizacji:  3-7 lutego 2025

liczba uczestników: 16

opiekun projektu: Wioletta Matysik

cele:

  • poznanie Układu Słonecznego
  • wyszukiwanie w tekstach informacyjnych wiadomości o Układzie Słonecznym
  • opisywanie położenia Ziemi i Słońca w Układzie Słonecznym
  • wyjaśnienie konsekwencji ruchu obiegowego Ziemi
  • zapisywanie nazw gwiazd i planet wielką literą
  • poznanie postaci Mikołaja Kopernika
  • wykonanie pracy grupowej- zasady współpracy
  • poznanie krajobrazów przypominających krajobrazy kosmiczne
  • poznanie zadań i pracy astronauty

——————————————————————————————————————————————————————

realizacja projektu:

Uczniowie realizowali zadania projektu w trakcie zajęć lekcyjnych. Wyszukiwali i grupowali informacje z różnych źródeł, gromadząc je zgodnie z podanymi przez nauczyciela zagadnieniami. Pracowali w grupach- utrwalali zasady współpracy, podział zadań, odpowiedzialność za efekt końcowy.

  1. Poznanie pojęcia kosmos, Układ Słoneczny, planety. Poznanie wyglądu Układu Słonecznego. Opisywanie go na podstawie obejrzanych filmów i zdjęć. Utrwalenie pisowni nazw gwiazd i planet wielką literą. Zachowanie czujności ortograficznej podczas zapisywania wyrazów ziemia, księżyc, słońce (mała litera). Opisywanie wyglądu planet i charakterystycznych dla nich elementów na podstawie zgromadzonych informacji.

 

  1. Poznanie i opisywanie następstw ruchu obiegowego Ziemi. Rozmowa na temat czasu pełnego okrążenia Słońca, rok przestępny, pochodzenie 29 dnia w lutym. Pory roku- rozmowa na podstawie zebranych informacji i doświadczeń dzieci.

 

  1. Poznanie postaci Mikołaja Kopernika. Przedstawienie założeń teorii geocentrycznej- „Ziemia w centrum wszechświata”. Poznanie odkrycia Kopernika. Rozważania na podstawie tekstów informacyjnych. Sposoby upamiętniania wielkiego Polaka. Wyszukiwanie w Internecie informacji na temat miejsc związanych z życiem i pracą Mikołaja Kopernika.

 

  1. Kosmiczne krajobrazy wokół nas- wzbogacenie wiedzy o Polsce- gromadzenie materiału ilustracyjnego i informacyjnego. Praca z podręcznikiem, rozpoznawanie miejsc z ilustracji. Wzbogacanie wiedzy o rezerwatach, pomnikach przyrody, i atrakcjach przyrodniczych.

 

  1. Podróże kosmiczne- wyszukiwanie informacji na temat obiektów wysyłanych w kosmos. Zadania i charakter pracy astronauty. Zabawy ruchowe i naśladowcze. ( start rakiety, stan nieważkości, spacer po Księżycu, pakowanie ekwipunku- przedmioty potrzebne podczas kosmicznej podróży, kombinezon astronauty)

 

  1. KOSMOS- Grupowe wykonanie pracy plastycznej na dużym formacie. Poznanie i utrwalenie nazw obiektów istniejących w kosmosie- satelita, kometa, asteroida, gwiazdy, planety, planety karłowate, planetoidy, meteoroid, meteor, czarna dziura.