WYZWANIA TEODORA
ogólnopolski projekt edukacyjny
realizowany w grupie 4-5-latków

Udział w programie to sposób na przekazanie dzieciom prostych, ale bardzo ważnych umiejętności i wartości, a wszystko za sprawą z pozoru zwykłego bociana. Bocian Teodor chce, aby przedszkolaki zdobyły siedem sprawności, które uważa za najbardziej przydatne, dlatego wyznacza siedem zadań do wykonania związanych ze sportem, przygotowywaniem posiłku, okazywaniem pomocy, wyrażaniem emocji i uczuć, dbaniem o przyrodę, ale również znajdzie się coś dla małych artystów.
Cele ogólne:
Głównym celem niniejszego projektu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale także uświadomienie dzieciom, że o własny rozwój można dbać w każdym wieku, a pomoc okazywana innym jest równie ważna, jak troska o siebie samego. Natomiast wszelkie podejmowane działania mogą być kreatywnym wyzwaniem.
Cele szczegółowe:
- Dbanie o wszechstronny i indywidualny rozwój dzieci,
- Zdobywanie różnych umiejętności,
- Rozwijanie umiejętności współpracy,
- Wyzwalanie pozytywnych emocji,
- Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
- Rozwijanie samodzielności,
- Kształtowanie empatii wobec innych osób,
- Kształtowanie postawy proekologicznej,
- Upowszechnianie zdrowego trybu życia.
——————————————————————————————————————————————————————–
W roku szkolnym 2024/2025 grupa Skrzaty realizowała projekt „ Wyzwania Teodora”.
Głównym celem projektu było wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka. Projekt „Wyzwania Teodora” był sposobem na przekazanie dzieciom, czasem prostych, ale bardzo ważnych umiejętności i wartości. Teodor chciał, aby przedszkolaki zdobyły siedem sprawności, które uważa za najbardziej przydatne, dlatego wyznaczył siedem zadań do wykonania. Były one związane ze sportem, przygotowywaniem posiłku, okazywaniem pomocy, wyrażaniem emocji i uczuć, dbaniem o przyrodę, obudzeniem w przedszkolakach małych artystów. Dzieci bardzo chętnie brały udział w zadaniach.
Pierwszym zadaniem realizowanym przez dzieci było wyzwanie „Zdrowego Osiłka” Przedszkolaki zdobyły odznakę biorąc udział w zawodach sportowych z okazji „ Tygodnia- Dbam o zdrowie”. Przedszkolaki brały udział w różnych ciekawych formach aktywności ruchowej, oraz dowiedziały jak należy się odżywiać, aby być w dobrej formie.
Kolejnym wyzwaniem było zdobycie sprawności „Kuchcikowego Mistrza”. Dzieci przygotowały sok owocowo- warzywny, oraz upiekły dyniowe babeczki, uczestniczyły w zajęciach prozdrowotnych. Celem zajęć kulinarnych było nauczenie dzieci czerpania radości ze wspólnego przygotowywania posiłków oraz wyrobienie nawyków zdrowego odżywiania. Podczas tych zajęć dzieci rozwijały swoją kreatywność, samodzielność oraz sprawność manualną, a także uczyły się planowania swoich działań.
Skrzaty zdobyły odznakę „Antynudka” podczas kreatywnej zabawy pt. ”Spędzamy czas w Londynie”- dzieci z klocków zbudowały Big Bena oraz organizowały „Five o’clock”.
Kolejną odznaką zdobytą przez dzieci była odznaka „Kochającego serca”, którą dzieci zdobyły przy okazji przygotowanego występu z okazji Dnia Babci i Dziadka. Uroczystość ta była dla przedszkolaków, ale również dla babć i dziadków, pełna radosnych uśmiechów, wzruszeń i łez. Dzieci przygotowując program artystyczny wyraziły swoją miłość i wdzięczność za ich trud i oddanie. Każdy wnuczek i wnuczka własnoręcznie wykonały również dla swoich ukochanych dziadków prezent.
Odznakę „Artystycznej duszy” przedszkolaki zdobyły tworząc teatrzyk do wiersza Kwoka J. Brzechwy, wykonując prace plastyczne oraz tworząc akompaniament do piosenki Orkiestra dla mamy i taty.
Podczas tygodnia „Dbamy o naszą planetę”, dzieci dowiedziały się jak prawidłowo należy segregować odpady, co oznacza recykling oraz w jaki sposób możemy pomóc naszej planecie- tym samym zdobyły odznakę „Przyjaciela przyrody”.
Skrzaty brały udział w akcji charytatywnej pt. „Góra grosza”, brały udział w warsztatach z pierwszej pomocy i zdobyły kolejną odznakę „Pomocnej dłoni”.
Wiosną Skrzaty założyły wiosenny ogródek. Wszyscy zamienili się w małych ogrodników. Dzieci wiedziały, że do rozwoju roślin niezbędne są woda i słońce, więc doniczki z roślinkami postawiły na parapecie, żeby słońce przyspieszyło kiełkowanie roślin. Codziennie pielęgnowały swoje sadzonki. Przedszkolaki to prawdziwi „Przyjaciele przyrody”.
Podsumowując Teodor zapoznał się ze wszystkimi dziećmi. Przedszkolaki z ogromną radością przywitały gościa i zobowiązały się do aktywnego podejmowania zadań wyznaczonych przez Bociana. Dzieci poznały treść listu od Teodora i zapoznały się z zadaniami – wyzwaniami niezbędnymi do otrzymania poszczególnych odznak.