ZIELONYM OKIEM- innowacja pedagogiczna realizowana w klasie I

 „Zielonym okiem” – innowacja pedagogiczna 2021/2022
Klasa I

Cel ogólny

Wzrost świadomości ekologicznej uczniów oraz rozwijanie aktywnych postaw wobec przyrody.

Cele szczegółowe

– uświadomienie wpływu człowieka na środowisko naturalne i konieczność podejmowania racjonalnych działań na rzecz ochrony środowiska,

– wyrabianie nawyku segregowania i wtórnego wykorzystania niektórych odpadów,

– kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, odczuwanie przyjemności w obcowaniu z przyrodą,

– rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
——————————————————————————————————————–

  1. Ekologia to nie hasło, ale konkretne zapotrzebowanie naszych czasów. Realizując zadania wynikające z innowacji pedagogicznej pt. „Zielonym okiem” uczniowie klasy I angażują się w różnorodne akcje oraz zdobywają szeroką wiedzę na temat pojęcia, a także znaczenia ekologii. A zaczyna się ona najbliżej nas- wystarczy wyjść za próg domu, szkoły żeby znaleźć obszar do działań ekologicznych; np. sprzątanie terenu wokół szkoły.

    ————————————————————————————————————–
  2. Zdobywanie wiedzy ekologicznej to bardzo ciekawe zajęcie, a każda pora roku oferuje coś niezwykłego. Jesień mieni się kolorami i czaruje zapachami. Wabi nie tylko motyle, ale i dzieci, które tropią ślady jesieni.

    ————————————————————————————————————–
  3. Kolczasta przyjaźń bardzo nas zaintrygowała! Jeże muszą się porządnie najeść zanim zapadną w sen zimowy. Możemy im pomóc przezimować, a potrzeba czasem kopczyk suchych liści… na chyba że mają takie apartamenty!

    ————————————————————————————————————–
  4. Zanim nadejdzie zima, trzeba zadbać o zwierzęta domowe: psom trzeba ocieplić budy, kotom umożliwić wejście do domu. Nawet kury należy odpowiednio zaopatrzyć w suchą ściółkę i czystą wodę, bo ziarenka to rzecz oczywista!

    ————————————————————————————————————–
  5. Wiosna kojarzy się z zielenią. Zapraszając ją do szkoły, siejemy rzeżuchę. Ciekawe kto ma „lepszą rękę” do uprawy- chłopcy czy dziewczynki? Komu wcześniej zazieleni się doniczkowy ogródek?

    ————————————————————————————————————–
  6. Na gołych gałązkach pojawiają się maleńkie pączki-rozwiną się kolorowe kwiatki czy zielone listki? Sprawdzimy! Gałązki przyniesione do klasy szybciej puszczą kwiaty niż te w ogrodzie. Ten eksperyment przeprowadzimy z forsycją i drzewami owocowymi.

    ————————————————————————————————————–

7. Rozmnażanie to skomplikowana sprawa, ale podejmiemy i to wyzwanie. Sadzimy w doniczkach trzykrotkę!. Urośnie prawie na Dzień Matki. Trochę cierpliwości, systematycznej opieki… i prezent gotowy! Mama na pewno się ucieszy.


——————————————————————————————————————–

8. Przyszło lato, więc Zielone Oko musi sprawdzić, co w trawie piszczy, w parku kląska, a na łące pląsa. Zielona wyprawa wykazała, że w trawie piszczą młode zające i sarny, na drzewie kląska szczygieł i kos, a na łące pląsają ważki, ćmy i motyle. W drodze towarzyszyły nam niespiesznie stada ślimaków. Warto było się utrudzić, by zobaczyć to wszystko!