Międzynarodowy Dzień Matematyki obchodzony jest od czasu, gdy został proklamowany na mocy rezolucji 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 roku.
Międzynarodowy Dzień Matematyki (IDM) to obchody ogólnoświatowe. Każdego roku 14 marca wszystkie kraje są zapraszane do udziału w zajęciach dla uczniów i ogółu społeczeństwa w szkołach, muzeach, bibliotekach i innych przestrzeniach. Święto jest okazją do pobudzania kreatywności i zwrócenia uwagi na powiązania między matematyką a otaczającym nas światem, różnymi dziedzinami, koncepcjami i pomysłami.
Każdego roku ogłaszany jest nowy temat uroczystości. Tematem Międzynarodowego Dnia Matematyki 2022 jest Matematyka Jednoczy.
Zaproponowała go Yuliya Nesterova, absolwentka Uniwersytetu w Ottawie w Kanadzie:
„Matematyka łączy, aby zasygnalizować, że jest to wspólny język, który wszyscy mamy i wspólny przedmiot, w którym można się odnaleźć”.
IDM to także dzień świętowania liczby Pi. W niektórych krajach 14 marca (3/14) obchodzony jest jako Dzień Pi, ponieważ wartość tej powszechnie znanej stałej matematycznej, zapisanej jako 3/14, wynosi w zaokrągleniu 3,14.
Nasza szkoła dołączyła w tym roku do obchodów Międzynarodowego Dnia Matematyki. 14 marca dzieci z przedszkola oraz uczniowie wszystkich klas wzięli udział w ciekawych zajęciach matematycznych, podczas których mogli się przekonać, że matematyka nie jest wcale taka trudna, można ją znaleźć wszędzie i trudno byłoby się bez niej obejść.
Przedszkolaki wraz z biedronką Basią rozwiązywały zadania matematyczne, utrwalały znajomość poznanych cyfr i figur geometrycznych, wykonywały proste działania na patyczkach- liczmanach.
W klasach 1-3 Święto Matematyki miało charakter zabawy integrującej uczniów, której celem było rozwijanie logicznego myślenia oraz udowodnienie, że rozwiązywanie problemów matematycznych może sprawiać przyjemność i być świetną zabawą. Uczniowie rozwiązywali nietypowe zadania, quizy i zagadki matematyczne. Pracowali na platformach edukacyjnych Eduello, Wordwall i Matematyczne ZOO.
Uczniowie klas starszych rozwiązywali różnego typu zadania interaktywne dotyczące zagadnień matematycznych- rebusy, quizy, krzyżówki. Próbowali swoich sił w grze: Milioner”. Odkrywali jaki wzór kryje się w barwnej spirali, za pomocą której przedstawił liczbę Pi kanadyjski naukowiec Martin Krzywinski. Dowiedzieli się co kryje się pod nazwą: Liczba Pi, gdzie i kto odkrył liczbę pi i dlaczego 14 marca obchodzimy święto liczby Pi, stałej Archimedesa. Podczas oglądania filmu „Niewymierna liczba pi.” znaleźli odpowiedzi na kilka zaskakujących pytań, np. Czy w liczbie Pi można znaleźć daty urodzin każdego z nas?
W salach lekcyjnych można było podziwiać galerie projektów z matematyki, nad którymi uczniowie klas IV – VIII pracowali od początku marca:
Klasa IV: Geometryczna opowieść
Klasa V: Wiosna z kół- origami
Klasa VII: Kopuła geodezyjna
Klasa VIIIA i VIIIB: Bryły platońskie, Bryły archimedesowe