SPOTKANIE Z HISTORIĄ

Drugi grudnia 2022 r. – to nie był zwyczajny dzień… Uczniowie wchodzący do budynku szkoły w piątkowy ranek mogli być nieco zdziwieni i zdezorientowani.

Mijały ich bowiem dziwnie wyglądające osoby. Korytarzem prowadzącym do sali gimnastycznej przemknął muszkieter w fantazyjnym kapeluszu z fragmentem zbroi pod pachą. Niektórym mogło się wydawać, że śnią jeszcze, a to trwały przygotowania do spotkania z pasjonatami historii, członkami grupy rekonstrukcyjnej.

       Dzwonek obwieścił początek niecodziennej lekcji. Dzięki zaproszonym gościom, miłośnikom ojczystych dziejów, społeczność szkolna odbyła podróż w przeszłość, do czasów wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Uczniowie poznali ciekawostki historyczne związane z konfliktami
z zamorskim sąsiadem. Dowiedzieli się, w jaki sposób przeprowadzano nabór do armii szwedzkiej. Poznali obowiązki muszkietera, jego pomocnika oraz pikiniera. Chętni uczniowie odbyli przyspieszone szkolenie żołnierskie, wystąpili na szkolnej scenie w charakterystycznych dla szwedzkiej formacji wojskowej strojach. Zapoznali się z przygotowaniem muszkietu do wystrzału, wykonywali ćwiczenia w posługiwaniu się piką, rapierem oraz złożyli przysięgę władcy Szwecji. Ogromne emocje wśród publiczności wzbudziły zadania do wykonania przez uczniów – rekrutów na zainscenizowanym polu bitwy oraz wystrzał z muszkietu. Jeden z uczniów wcielił się w rolę obrońcy Rzeczypospolitej. Mógł poczuć na sobie chłód i ciężar pięknie zdobionej zbroi husarskiej. Spróbował swoich sił w walce z wrogą armią, świetnie radził sobie, posługując się szablą i koncerzem. Uporał się
z niełatwym zadaniem przecięcia jabłka zawieszonego na sznurku. Odważni uczniowie wykonujący zadania żołnierzy zostali nagrodzeni okrzykami zachwytu
i oklaskami publiczności.

      Jeszcze długo po zakończonej prezentacji uczniowie na  korytarzach dzielili się wrażeniami, młodsi próbowali odgrywać scenki walk. Z pewnością tego dnia duch historii unosił się nad naszą szkołą. Z ogromnym zainteresowaniem czekamy na kolejne propozycje „żywych lekcji” historii. Fotorelację z piątkowego wydarzenia przygotowali uczniowie klasy IV, wykorzystując aparat fotograficzny pozyskany w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.